Vestfold Venstres første miljøpris utdelt

På et arrangement på Nordre Truber på Yxney miljødagen 5. juni ble Den norske Turistforening i Vestfold, representert ved Sandefjord og Opland Turistforening, tildelt Vestfold Venstres Miljøpris for 2008.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Bildet viser Ola Elvestuen (nestleder Venstre) sammen med prismottaker Edit Nystein (Sandefjord og Opland Turistforening)

Foto: Karin Frøyd

Prisen ble delt ut av Venstres nestleder Ola Elvestuen, som i sin tale også kom inn på miljø og klimautfordringen vi står overfor. Ola Elvestuen er også leder av programkomiteens arbeid for stortingsprogrammet 2009, og sa i den forbindelse at Venstres oppgave i miljøpolitikken ville bli tillagt stor vekt.

I tillegg til selve utmerkelsen var prisen – en flyvefisk i smijern.

Tone Krohn

Foto: Karin Frøyd

De mange frammøtte på Truberstranda koste seg i finværet med grillmat, bading, stemningsfull sang av Tone Krohn. Torfinn Evensen fra DnT orienterte om Turistforeningens arbeid med å sikre ferdselsretten, både på Yxney og i andre områder

Fra stranda under utdelingen

Foto: Karin Frøyd

Begrunnelsen for å gi miljøprisen til Den norske Turistforening i Vestfold var flere, og i hovedsak er disse nevnt:

– Største medlemsorganisasjon innen friluftsliv, ca 215.000 medlemmer på landsbasis, 10.000 i Vestfold med 4.000 i Tønsberg, 2.000 i Sandefjord, og mer enn 2.000 i Larvik, i tillegg store og aktive foreninger i Horten og Holmestrand.

– Tilrettelegger for aktivt friluftsliv; merking og rydding av løyper over hele fylket, i tillegg til tradisjonelle turområder i Indre Vestfold har foreningene også påtatt seg et stadig større ansvar for kyststier og kystområder.

– Organiserer turer (turpassturer, Barnas Turlag, seniorgrupper, ungdomsgrupper) og bidrar dermed til at stadig flere finner veien ut i naturen.

– Sosialt aspekt — også grunn for en miljøpris.

Videre i begrunnelsen heter det om DnT:
o Utnytter naturen på naturens egne premisser

o Forsvar for allemannsretten

o Tillit til andre (jfr. tilgangen til DnTs hytter)

– Et eksempel på felles verdier er at turistforeningen arbeider for å stanse Yxneyavtalen.

o Sier nei til at kommunen kan forhandle bort allemannsretten

o Sier nei til stengsler som ikke har noen annen hensikt enn å begrense fri ferdsel

o Sier nei til å tillatte nye hytter og vesentlige utvidelser av eksisterende hytter i strandsonen

Fra Yxney

Foto: Karin Frøyd

[b]Les også om prisutdelingen på Den norske Turistforenings hjemmeside og på Sandefjord Blads nettsider.
[/b]

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**