Venstre ønsker stemmerett for 16-åringene

Venstres Ingebjørg K. Undheim retter i en interpellasjon til Ordføreren spørsmål om Time kommune skal være med på en forsøksordning med stemmerett for 16-åringer ved lokalvalget i 2011. Undheim påpeker at Garborgsenteret også er planlagt åpnet i 2011 og at senteret ønsker fokus på de yngste velgerne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

INTERPELLASJON TIL KOMMUNESTYREMØTE DEN 17. JUNI 2008 — FORSØKSORDNING MED STEMMERETT FOR 16-ÅRINGER

Ingebjørg Undheim

Foto: HSL

I forbindelse med behandlingen av budsjettet for 2009 ble det vedtatt å gjeninnføre ungdommens kommunestyre. De siste signaler fra Kommunalsjefen for oppvekst i Time kommune tilsier at dette vil bli realisert i forbindelse med skolestart høsten 2009.

For Venstre er dette en viktig sak, da vi ser at det både er nødvendig og viktig at ungdom engasjerer seg i sitt lokalmiljø. Å engasjere og motivere til debatt mellom unge er viktig for utviklingen av demokratiet, og viktig for utviklingen av alle politiske partier.

Ved å skape engasjement og debatter hos de unge vil de ideologiske forskjeller mellom partier gjøres mer synlige.

Derfor er det med glede og interesse vi registrerer at Garborgsenteret ønsker å starte opp et prosjekt der det fokuseres på de yngste velgerne for å trekke flere av disse til å stå på valglister, samt til å delta i selve valget i 2011.

I tillegg har Kommunaldepartementet ved Magnhild Meltveit Kleppa signalisert en prøveordning med stemmerett for 16 åringer i 2011, altså samme året som Garborgsenteret skal åpnes. At disse to spennende prosjekter sammenfaller er en flott mulighet for både Garborgsenteret og for Time kommune.

Time Venstre ønsker derfor å høre hvordan ordføreren stiller seg til denne forsøksordningen, og om ordføreren synes det hadde vært en spennende ide at Time kommune, i samarbeid med Garborgsenteret hadde fått utredet muligheten for at Time kommune kunne vært en deltakerkommune i forsøksordningen med stemmerett for 16 åringer ved kommunestyrevalget i 2011.

Gruppeleder Time Venstre
Ingebjørg K.Undheim