Spontan applaus etter vedtak om ny ekteskapslov

Stortinget brøt ut i spontan applaus etter at den nye ekteskapsloven ble vedtatt med god margin onsdag kveld. Nå gjenstår bare behandlingen i Lagtinget førstkommende tirsdag. – En stor dag i klar Venstre-tradisjon. Vi var det første partiet som programfestet like muligheter for homofile og lesbiske til å inngå ekteskap, sier nestleder Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Etter kveldens vedtak i Stortinget var det kakefest for vedtaket om ny ekteskapslov på Løvebakken.

Foto: Steinar Haugsvær

– For et liberalt parti er det selvfølgelig at et samfunn likebehandler mennesker uavhengig av seksuell legning. For Venstre er det en verdi i seg selv av mennesker er ulike og tar ulike valg, sier Skei Grande.

Assistert befruktning
Vedtaket om en ny ekteskapslov innebærer også endringer i adopsjonsloven, bioteknologiloven og barneloven. Særlig vekket forslaget om likestilling knyttet til assistert befruktning intens debatt.

For Venstre er det prinsipielt viktig at lesbiske par likestilles med heterofile når det gjelder assistert befruktning. Partiet mener også at det å kjenne sitt opphav er en grunnleggende rettighet.

– Derfor mener vi at det er helt avgjørende at barnet, fra et gitt tidspunkt, får mulighet til informasjon om sitt biologiske opphav, sier Trine Skei Grande.

Foto: Rune Kongsro

Vielse
Venstre ønsket seg helst en modell der man innfører en obligatorisk borgerlig vielse i forbindelse. Ekteskapet er ikke bare en religiøs institusjon, men også en juridisk.

– Venstre vil ha en ordning der trossamfunn ikke lenger vier folk, men foretar velsignelse etter at ekteskapet er inngått juridisk. Det er ikke snakk om at noe skal påtvinges en borgelig seremoni, for dette er noe folk må få velge selv, forklarer Trine Skei Grande.

Les også leder i Dagens næringsliv (09. juni 2008): “Innfør statlig monopol på vigsel“.

Under høringen på Stortinget stilte Trine Skei Grande alle høringsinstansene spørsmål om hva de syntes om denne modellen. Nesten samtlige støttet dette forslaget. Venstre forsøkte deretter å få Barne- og likestillingsdepartementet til å utrede konsekvensene av obligatorisk borgerlig vigsel før ny ekteskapslov skulle vedtas. Det var ikke mulig.

– Vi innser at det var umulig å innføre en ny modell for ekteskap uten en grundig utredning, som vurderer konsekvensene av obligatorisk borgerlig vigsel.

Venstre fikk imidlertid med seg Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti på følgende forslag: "Stortinget ber Regjeringen utrede obligatorisk borgerlig vigsel og komme tilbake til Stortinget med dette."

Adopsjon
Også spørsmålet om adopsjon vekket debatt.

– Det er ingen som har rett til å få barn. Selvfølgelig ikke. Men når det gjelder adopsjon har folk rett til å bli vurdert. I dag kan homofile og lesbiske være både besøkshjem og fosterhjem, og det vil være ganske dumt hvis de ikke også har muligheten til å bli vurdert i forbindelse med adopsjon, når det er en riktig og god løsning for barnet, påpeker Trine sier Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**