Uttalelse: Staten må oppmuntre til effektive reformer

Norge er et rikt land, men også et dyrt land. For å kunne finansiere de mange og store oppgavene i offentlig sektor og videreutvikle velferdssamfunnet, behøves stadig reform og utvikling i den offentlige forvaltningen. Ressursene må i størst mulig grad brukes på selve oppgavene, og minst mulig på administrasjon.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Regjeringens ambisjoner om en stor regionreform gikk i vasken fordi den ikke var forankret lokalt og fordi det var uaktuelt å dele opp statens oppgaver i så stor grad som foreslått. Venstre sto derfor sammen med regjeringspartiene i en mer moderat reform for fylkesnivået. Nå skal det tas stilling til fylkesstrukturen, og det må også komme en ny debatt om opgaver og inndeling på kommunenivå.

Lokale behov
Strukturreformer må springe ut av lokale behov og lokal fornuft, hvor administrative endringer gir åpenbart bedre oppgaveløsning og ressursutnyttelse. Regjeringen og Stortinget må på sin side bidra til å oppmuntre slike reformer ved å la gevinstene forbli lokalt, og gi nye insitamenter i form av økonomi og desentralisering av oppgaver.

Pådrivere for endring
Venstres landsstyre ber partiets lokale og fylkeskommunale folkevalgte være pådrivere i å vurdere endringer som kan gi økt regional og kommunal effektivitet og dermed mer ressurser til de viktige oppgavene innenfor utdanning, næringsutvikling, omsorg og kultur. Et aktuelt prosjekt er et felles Agder-fylke.

Venstre frykter den strukturkonservatisme som preger den sittende regjeringen, og som gjør at offentlig sektor blir stadig dyrere uten nødvendigvis å bli bedre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**