Planlegging av fremtidens RV 22 mellom Lillestrøm og Mysen har vært et langvarig tema i flere valgkamper, men ble for alvor et lokalpolitisk tema i 1999 da de mest bilvennlige partiene ville ha ny bru midt i Fetsund sentrum med 4-felts motorvei over Glomma, uten at de ofret bomiljøet en eneste tanke. Flere alternative krysninger av Glomma har vært tatt opp, og Fet Venstre har tidligere foreslått å legge RV 22 i tunnel under Garderåsen og bru over Glomma mellom Faldalen og Roven, hvor også Svingen og Guttersrud foreslås erstattet med en nye jernbanestasjon. Følgende alternativer synes nå hensiktsmessige for kryssing av Glomma med ny RV 22:
*Tunnel fra Foss, under Garderåsen, og ny bru mellom Fallerdalen og Roven med ny vei til Heia
*Tunnel under Glomma fra Foss til Heia med maks stigning 6 prosent.
Tunnel under Garderåsen og ny bro over Glomma til Roven
Begge forslagene er flere ganger tatt opp av Venstre i valgkampene og valgperioder siden 1999, og har vært tema i forbindelse med innspill til reviderte nasjonale transportplaner og utredninger for Oslopakke 3 som startet i 2004.
Begge forslagene får stadig større støtte fra flere hold og kan innen få år bli en realitet etter at også Oslo ser mulige fordeler av å innlemme RV 22 i stamveinettet, slik Østfold fylke tidligere har foreslått. Sammen med oppgradering av Kongsvingerbanen og innføring av effektive matebussruter vil dette kunne løse fremtidige transportbehov på østre Romerike.
Les mer i Fet Venstres blogg