Fremtidens riksvei mellom Romerike og indre Østfold tar form

Takket være flere initiativtakere og politiske partier i de berørte fylkene begynner fremtidige RV 22 å ta form mellom Mysen og E6 ved Kjellerholen. Ikke minst Borghild Tenden, som nå er Venstres stortingsrepresentant fra Akershus og nestleder i Stortingets Transport- og kommunikasjonskomite, har bidratt både i fylkestinget og Stortinget til at utbyggingsprosjekter på RV 22 har kommet på sakskartet og er vedtatt. Mye er gjort i hver ende av RV 22 ved Lillestrøm og Mysen, og strekningen Lillestrøm- Hovinhøgda er under prosjektering. Neste etappe må bli strekningen Hovinhøgda – Fetsund øst med kryssing av Glomma, som også vil løse dagens køproblemer for bilpendlerne fra Aurskog-Høland og Sørum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Planlegging av fremtidens RV 22 mellom Lillestrøm og Mysen har vært et langvarig tema i flere valgkamper, men ble for alvor et lokalpolitisk tema i 1999 da de mest bilvennlige partiene ville ha ny bru midt i Fetsund sentrum med 4-felts motorvei over Glomma, uten at de ofret bomiljøet en eneste tanke. Flere alternative krysninger av Glomma har vært tatt opp, og Fet Venstre har tidligere foreslått å legge RV 22 i tunnel under Garderåsen og bru over Glomma mellom Faldalen og Roven, hvor også Svingen og Guttersrud foreslås erstattet med en nye jernbanestasjon. Følgende alternativer synes nå hensiktsmessige for kryssing av Glomma med ny RV 22:

*Tunnel fra Foss, under Garderåsen, og ny bru mellom Fallerdalen og Roven med ny vei til Heia
*Tunnel under Glomma fra Foss til Heia med maks stigning 6 prosent.

Nye RV22 og Roven stasjon

Foto: HL

Tunnel under Garderåsen og ny bro over Glomma til Roven

Begge forslagene er flere ganger tatt opp av Venstre i valgkampene og valgperioder siden 1999, og har vært tema i forbindelse med innspill til reviderte nasjonale transportplaner og utredninger for Oslopakke 3 som startet i 2004.
Begge forslagene får stadig større støtte fra flere hold og kan innen få år bli en realitet etter at også Oslo ser mulige fordeler av å innlemme RV 22 i stamveinettet, slik Østfold fylke tidligere har foreslått. Sammen med oppgradering av Kongsvingerbanen og innføring av effektive matebussruter vil dette kunne løse fremtidige transportbehov på østre Romerike.

Les mer i Fet Venstres blogg

Les mer om Borhild Tendens engasjement