Kritikkverdig barnevern

Venstre har fulgt opp Fylkesmannens skarpe kritikk mot barnevernet i Randaberg hvor det vises til avvik og lovbrudd. Mangel på ressurser (for få folk og for få timer), for lite kompetanse og for dårlig organisering. Vi ønsker ekstra bemanning, men fikk ingen støtte i HOL.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Den største utfordringen er at et voksende antall barn og familier sliter og kommunen tilbyr for små ressurser. Bekymringsmeldinger til barnevernet blir ikke fulgt opp, samarbeidet mellom de ulike tjenesteområdene er for dårlig, rutiner mangler eller forsømmes, mangel på felles problemforståelse av hva det vil si at barn sliter, arbeid blir ikke utført, meldinger blir ikke sendt videre, rapporter sier noe og intevjuer sier noe annet (bløff?). Listen er lang og viser at jobben ikke blir gjort. Lovbruddene har fått stort oppslag i Aftenbladet (28.08.08) som dokumenterer at Randaberg er den dårligste kommunen blant de som ble undersøkt denne gang. Vi får håpe kommunens barnevern kommer på fote igjen før vi får rettssaker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**