Norge trenger modernisering, ikke mer petropopulisme

– Venstre må gå i spissen mot Frps petroleumspopulisme, som vi faktisk ser konturene av i andre partier. Vi skal gå i front for en modernisering av Norge. Trangere tider gir nye muligheter, sa Venstres leder Lars Sponheim til partiets landsstyremøte i helgen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

- Venstre er glad i kommunene. Vi er for en sterk offentlig sektor, og sterkere kommuner.

– Venstre er glad i kommunene. Vi er for en sterk offentlig sektor, og sterkere kommuner.
Foto: Frode Fjeldstad

– Før valget vil alle stille på samme startstrek økonomisk. Vi vil avsløre alle forsøk på å jukse seg til forsprang. Politikk handler fortsatt om å prioritere og det finnes ingen gratis penger. Ingenting er enklere enn å ha en nasjonalbank med full pengebinge, som Onkel Skrue. Det er ikke noe poeng å sette sammen et internasjonalt konsortium for å låne penger, slik noen synes å tro.

Manglende fornying
Sponheim anklaget regjeringen for ikke å fornye Norge, og sa at dagens finanskrise gir nye muligheter til å satse på kombinasjonen av forskning og ny kunnskap, nye bedrifter og lavutslippssamfunnet. Dette er Venstres politikk.

Sponheim pekte på at i 2020 vil 70 prosent av den yngre delen av befolkningen ha utdanning ut over videregående skole. Han mener dette gir Norge et fantastisk utgangspunkt.

Sterkere kommuner
Sponheim tok også til orde for en modernisering og styrking av kommunesektoren.

– Venstre er glad i kommunene. Vi er for en sterk offentlig sektor. Dagens kommuner løser sine oppgaver all right, men de må få større oppgaver. Kommunene må gjøre mer, staten mindre. Ikke minst gjelder det i helsesektoren. Vi vil ha en helhetlig velferdsreform gjennom sterkere og større kommuner, med flere oppgaver. Vi vil flytte mer makt til politikk i kommunene, slik at avgjørelsene tas der folk bor. Flere vil kjenne en politiker med innflytelse, og dette er bra for demokratiet.

Anstendig borgerlig regjering
Til stor entusiasme fra landsstyret gjentok Lars Sponheim at Venstre ikke kan støtte en Frp-regjering. Han angrep også kommentatorer som hevder at valget står mellom Jens eller Jensen.

– Venstre ønsker en anstendig, borgerlig regjering. Det er velgerne som avgjør hvilket mindretall som blir størst. Hvis Frp blir største parti, kan det hende Siv Jensen får sjansen til å danne regjering, men det vil jo ikke bli noe flertall for hennes politikk. Det kan bli tidenes stortingsregjereri — til beste for landet, sa Sponheim.

Han kritiserte også Høyre og Ap for å gi Frp "delvis rett" i asylpolitikken.
– Dypest sett handler det om humanisme og hvilket menneskesyn som skal rå i norsk politikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**