Kritisk til Rusmiddelpolitisk handlingsplan

Terje Soløy fra Vardø Venstre er sterkt kritisk til rusmiddelpolitisk handlingsplan som ble vedtatt av Vardø Bystyre onsdag den 24. september. Innholdet i rusplanen er det for så vidt ikke noe å utsette på, men når økonomien til gjennomføringen ikke er på plass, så blir dette for dårlig sier Soløy.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

– Vi vet at den forrige rusplanen ikke en gang ble evaluert, og at størstedelen av det som var vedtatt ikke en gang ble gjennomført. Da er det stor grunn til å stille spørsmål om det hele bare er en vits.

– I den nye rusplanen som nå er vedtatt er det satt fram forslag om ansettelse av en Miljøarbeider, som skal rettes mot et forebyggende arbeide i forhold til ungdom og rus.
Dersom det bevilges midler til en slik stilling, vil det være helt i tråd med Vardø Venstre sitt partiprogram. Men en slik stilling alene er ikke nok sett i forhold til både rusforebyggende arbeid og rusrehabilitering. Psykiatritjenesten går igjen som en del av den nye rusplanen, og det er vel bra. Men hvordan skal psykiatritjenesten finansieres i fremtiden? Denne tjenesten har vært finansiert av øremerkede midler fra staten, midler som fra 1. januar 2009 blir borte.
Da må tjeneste inn i den daglige driften i budsjettene til kommunen, som allerede har en meget stram økonomi. Det er grunn til å anta at det dermed må nedskjæringer til for å komme i balanse.

Soløy stilte da også spørsmål vedrørende psykiatritjenestens fremtid, men fikk aldri noe svar på det i bystyret sist onsdag.

– Helseforetakene bruker rusrehabilitering som salderingsposter i sine budsjetter, noe som gjenspeiles i mye lengre ventetid på behandlingsplasser, en ventetid som nå er blitt godt over to år i mange tilfeller. Jeg er meget skuffet over at vi i dagens moderne samfunn, hvor pengebingen bare vokser seg større, ikke ser oss i stand til å ta vare på de som virkelig sliter, sier Soløy videre.
– Det er nå bare å håpe at man kan få på plass nødvendige midler slik at vi kan ta vare på ungdommen vår, og gi hjelp til de som sårt trenger en oppmuntring i en ellers så vanskelig hverdag avslutter Soløy, og presiserer at Vardø Venstre skal gjøre sitt, og om nødvendig foreslå å ta midler fra festivalfondet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**