Fortsatt tro på framtida

Et tyvetalls engasjerte tilhørere møtte en Steinar Lem fra Fremtiden i våre hender med fortsatt framtidstro når det ser som mørkest ut

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Miljøvennlig

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

En alltid tilstedeværende Steinar Lem klarte å engasjere tilhørerne i en hel time med påfølgende kaffe og kaker i Solvang kafé arrangert av Ringsaker Folkeakademi 14.oktober.
Morten Andersen stilte spørsmål om internasjonal skipsfart som fyller spillvann i tankene – uten tanke på spredning av fremmede mikroorganismer. En annen stemme fra Venstre hevdet at klimakatastrofen er et faktum i østre Middelhav – 40.000 tonnere frakter vann fra Hellas til Kypros for å forsyne turistområdene. Norge importerer 180 trailerlass med lammekjøtt fra New Zealand med ubetydelige transportkostnader. – Vi må handle lokalt og tenke globalt, hevdet Steinar Lem. – Kortreist mat må være et forbrukerkrav.
Viktige politiske skillelinjer:
Rovdyr – bevar mangfoldet av rovdyra med ulv og bjørn i vår fauna, Bern-konvensjonen foreskriver at hvert medlemsland må ta vare på sine dyrestammer. Innfør villsau som er genetisk i stand til å leve side om side med rovdyra. Senterpartiet vil bare beskytte jerven.
“Tenk globalt – handle lokalt” er svaret på de fleste spørsmål om klima og miljø – velg kortreist mat og spar unødig transport
Klimakvoter – ikke tilgode for miljøet, de billigste prosjektene blir finansiert først, men hva så? Hvem tar kostnadene for de store miljøsparende prosjekter. Kritikk til Stoltenbergs politikk om kjøp av klimakvoter
Høyhastighetstog – bare på innenlands flynett har vi en trafikk som tilsvarer en befolkning på 40 millioner, bygg høyhastighetstog nå i samsvar med anbefaling fra Deutsche Bahn. 300 milliarder i investeringstilskudd for høyhastighetsjernbaner mellom de største byene vil bli en investering for framtidas generasjoner.- på tross av motvilje fra E#rik Solheim og SV
Ros til Høybråten – røykelovens far på tross av motstand fra flertallet i befolkningen
Ringsaker folkeakademi inviterte til sitt årlige Miljømøte i Prøysenhuset
denne gang med STEINAR LEM fra "FREMTIDEN I VÅRE HENDER" med foredrag om
"DEN GLOBALE MILJØKRISEN — HVA MÅ GJØRES?"
med påfølgende samtale og diskusjon.
med blant annet deltakelse fra Kultursjef Myklebust, Utviklingssjef Strandbakke og politikerne Mari Gjestvang (Sp), Kåre Korsveien (Ap) og Morten Andersen (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**