Forventer et klimabudsjett

Leder av Stortingets energi- og miljøkomité, Gunnar Kvassheim forventer at regjeringen følger opp klimaforliket som ble inngått på Stortinget 18. januar i år. Kvassheim forventer en klimasatsing i milliardklassen i høstens statsbudsjett.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

– Den direkte konsekvensen av klimaforliket er at det må bevilges flere mrd "friske miljøkroner" i 2009 for at forliket skal følges opp, sier Kvassheim.

— Noe annet ville vært direkte pinlig både for "klima-Jens" og den lille rest av miljøtroverdighet som gjenstår i regjeringen, sier Kvassheim.

Med den framdriften regjeringen har vist så langt i miljø- og klimapolitikken er det grunn til lett bekymring.

– Vi må vise vilje til å handle og gjennomføre virkningsfulle tiltak dersom Norge skal være i stand til å ta en lederolle i klimaarbeidet. Høstens statsbudsjett kan bli startskuddet for en offensiv satsing, dersom regjeringen satser tungt nok. Venstre vil at Norge skal være en pådriver i den internasjonale klimapolitikken. Det er kort tid igjen til klimamøtet i København i 2009, og det krever handling nå, påpeker Kvassheim.

Vi vet at flere viktige tiltak må på plass for å nå de klimamålene vi har satt oss. Kvassheim har følgende forventninger til klimatiltak i høstens budsjett:

Gasskraftverk. Ordningen med gratiskvoter til gasskraftverkene avskaffes. Dette er en viktig oppfølging av enigheten om forurenser-betaler-prinsippet i klimapolitikken

Rensing av Snøhvit. Det må komme en handlingsplan for rensing av Snøhvitanlegget i tråd med de klare anbefalingene fra SFT.

Klimatiltak i oljeindustrien. Venstre forventer en handlingsplan og nødvendige bevilgninger for å forsyne installasjoner på sokkelen med utslippsfri kraft.

Fornybar energi. Regjeringen har lovet å komme tilbake til Stortinget med en ordning for økt satsing på fornybare elektrisitet som skal på plass frem til en ordning med grønne sertifikater er på plass. Ordningen og nødvendige bevilgninger må på plass i høstens statsbudsjett. Det som så langt er signalisert er ikke tilstrekkelig nok til å følge opp klimaforliket.

Utfasing av oljefyring. Innen utgangen av 2008 skal det lages en handlingsplan for overgang fra fossile energikilder til fornybare energikilder til oppvarming. Venstre forventer at denne er på plass i statsbudsjettet med de nødvendige bevilgningene for å følge planen opp.

Klimainformasjon. Arbeidet med klimainformasjon om hvordan virksomheter og privatpersoner kan redusere egen utslipp av klimagasser og om hvilke støtteordninger som er tilgjengelige — må trappes opp i budsjettet for 2009.

Energisjekk. Det skal arbeides videre med en ordning med tilbud om energisjekk av boligbygg for å bidra til å realisere enkle og effektive sparetiltak innen 2009. Venstre har forventninger om at man legger frem en slik ordning med de nødvendige bevilgningene i budsjettet for 2009.

Konkret er det følgende punkter i klimaforliket som regjeringen er forpliktet til å følge opp i 2009-budsjettet:

Tiltak mot avskoging i utviklingsland milliardsatsing ihht. Klimaforliket
Utvikling og introduksjon av nye fornybare energiteknologi offshore 150 mill kroner
Forskning på fornybar energi 270 mill kroner
Investering i jernbanen 250 mill kroner