Frykter Stoltenberg-reprise

Venstres leder Lars Sponheim frykter at en ny borgerlig regjering nok en gang må ta over norsk økonomi i nedgangstider etter at en regjering ledet av Jens Stoltenberg har forårsaket økt ledighet og høye renter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Ved åpningen av trontaledebatten i Stortinget i dag, utfordret Sponheim Stoltenberg på det faktum at da Venstre, Høyre og KrF tok over regjeringsmakten etter Stoltenbergs første regjering i 2001 var arbeidsledigheten var stigende og rentenivået urovekkende høyt. Nå er det mye som tyder på at situasjonen kan bli mistenkelig lik. Vi måtte rydde opp og få norsk økonomi på fote igjen i perioden 2001-2005. Den sittende regjering kom til dekket bord, men har skuslet bort muligheten til å gjøre de riktige valgene for å sikre de gode tider. Nå er det mye som tyder på at vi igjen må få et regjeringsskifte for å rydde opp etter en Stoltenberg-regjering. Signalene er rimelig entydige: Ledigheten er stigende, rentene er urovekkende høye. – Er dette tilfeldig, spurte Sponheim.

Følg trontaledebatten i Stortinget her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**