Savner krafttiltak på jernbanen

Venstre synes det er positivt at regjeringen øker satsingen på jernbanen. — Det er i tråd med klimaforliket og etter press fra blant annet Vestre, uttaler Borghild Tenden. — Venstre savner fremdeles viktige tiltak som vil gjøre jernbanen mer moderne og fremtidsrettet, uttaler Venstres Borghild Tenden, som også påpeker at veibudsjettet minner om et rent valgkampbudsjett.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

SV har trukket det korteste strået i kampen om Ringerikstunnelen, mener Borghild Tenden.

Foto: Venstre

Tenden viser blant annet til at Ringerikstunnelen mellom Oslo og Hønefoss ikke er nevnt med et ord i budsjettforslaget.

— Dette prosjektet er en viktig forutsetning for satsing på høyhastighetstog mellom Oslo-Bergen. Prosjektet er dessuten vedtatt i et gammelt forlik mellom Arbeiderpartiet – som ville ha mer veg – og SV som ville ha denne banen. SV har åpenbart trukket det korteste strået også denne gangen, påpeker Borghild Tenden.

Venstre vil ha økt bruk av anbud på togstrekninger.

Foto: Kåre Pettersen

Konkurranse på sporet
– Venstre er også skuffet over at regjeringen ikke har lagt vekk sine ideologiske skylapper om bruk av anbud på sporet. Anbudet på Gjøvikbanen har vært svært vellykket og har gitt et bedre tilbud til de reisende. Venstre ønsker økt bruk av anbud på sporet, blant annet på Kongsvingerbanen. Dette er en viktig forutsetning for et mer mangfoldig og konkurransedyktig jernbanetilbud, avslutter Tenden.

Regjeringens sprer veikronene på for mange veiprosjekter. Dette blir lite effektivt, mener Tenden.

Foto: Øyvind Misje

Valkampbudsjett på vei
– Ved å sette i gang en rekke veiprosjekter overlater regjeringen store veiutgifter til neste regjering. I beste "Ole Brum"-stil setter regjeringen i gang en rekke veiprosjekter uten evne til å prioritere, og uten tanker for de langsiktige effektene. Det er neste regjering og ikke minst fellesskapet som må plukke opp regningen, påpeker Venstres Borghild Tenden.

Nye prosjekter binder opp budsjettene i flere år fremover. – Når regjeringen setter i gang med startbevilgninger til en rekke veiprosjekter, blir veibudsjettet et rent valgkampbudsjett. Dette tegner et bilde av en regjering som er villig til å risikere skattebetalernes penger for å drive valgkamp, sier nestlederen i Stortingets transport- og kommunikasjonskomite.

For mange prosjekter
Statsbudsjettet inneholder oppstart av i alt 14 store veiprosjekter. Det er dobbelt så mange som i fjorårets budsjett. Det legges også opp til oppstart av prestisjeprosjekter med tung statlig finansiering.

– Dette er stikk i strid med løftene om prosjektfinansiering, altså en mer sammenhengende og effektiv utbygging. Vi har sett mange skrekkeksempler på budsjettrammer som sprenges, og i denne sammenheng er dette et ekspansivt budsjett, sier Tenden.

Venstre advarer mot oppstart av for mange prosjekter som kan bety kostnadsøkninger.

Foto: Bjørg Lien

Ren sløsing
Borghild Tenden trekker blant annet frem anleggstart på det omstridte Dalsfjordsambandet i Sogn og Fjordane, i samferdselsministerens eget hjemfylke.

– Venstre har advart mot oppstart av for mange prosjekter, som kan innebære betydelige kostnadsøkninger. Dette kan gi budsjettsprekk, anleggsstans og føre til at prosjektene blir dyrere enn de ellers ville blitt. Det er ren sløsing, legger Tenden til.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**