Tanker om statsbudsjettet

“Tiden er ikke inne for å gå i skyttergravene, men for å komme sammen å finne de gode løsningene på tvers av politiske partier.” Det var Lars Sponheims første kommentar i Stortinget når regjeringens budsjettforslag ble lagt frem. Det er klokt sagt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Tonje Løwer Gurholt og Lars Sponheim

Selv om vi går inn i et valgkampår hvor partiforskjellene skal kvesses, er det for Venstre viktig å finne de beste løsninger i at argumenter brynes mot hverandre. Årsaken er den spesielle finanssituasjon verden er i nå, og som vi enda ikke vet helt utfallet av.

Det er likevel saker som Venstre skulle ønske seg var bedre. Det er f.eks mer satsing på fornybar energi, forskning, kunnskapsøkonomien, fattigdomsbekjempelse og forenkling og fornyelse i offentlig sektor.

Det er heller ikke nok målrettet satsing på nyskaping, innovasjon og det miljøvennlige næringslivet. Nye jobber og bedrifter må skapes, det gjøres ikke ved å styrke offentlig sektor. Derfor må vi tåle at noen mennesker har betydelig mer kapital enn gjennomsnittlig, slik at de kan investere i norske private bedrifter og fremtidens arbeidsplasser. Vi trenger private og innovative bedrifter som sørger for grunnlaget til fremtidens velferd. Disse må stimuleres ikke straffes.

For Telemarks del er det bare å merke seg at løftene fra Telemark AP om Eidanger tunnelen og Gassrør til Grenland ikke er en del av Soria Moria eventyret. Det vil si, det ble som med eventyr flest — ikke sant, men kun en drøm. Det håper jeg velgerne merker seg.

Tonje Løwer Gurholt
Leder Telemark Venstre