Fet Venstre ønsker mer fysisk aktivitet og forebyggende helsetiltak i grunnskolen

Mange forskningsmiljøer har for lengst avdekket sammenhengen mellom hyppigheten av diabetes 2 og andre typiske livstilssykdommer relatert til manglende fysisk aktivitet og usunt kosthold. Flere forskere har uavhengig av hverandre funnet ut at det også er en vesentlig sammenheng mellom fysike aktiviteter, livsstil og konsentrasjonsevne som har stor betydning for barnas læringsutbytte. Dette har fått Lene Gjelseth Dalbak, lege og Venstres medlem i fast utvalg for undervisning og oppvekst, til å jobbe aktivt for å oppnå mer fysisk aktivitet for elevene i Fets barne- og ungdomsskoler.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Flere uavhengige studier viser at sunt kosthold og fysiske aktiviteter blant barn og unge både øker konsentrasjonsevnen og bedrer evnen til læring. Selv symptomer som ofte forbindes med ADHD og andre former for hyperaktivitet kan reduseres vesentlig.
Fysike aktiviteter og sunnere livsstil bidrar også til å senke risiko for diabetes 2 og senere følgeskader.
Lene Gjelsth Dalbak jobber derfor aktivt for at Fet kommune skal prioritere tiltak som kan bidra til mer fysisk aktivitet og flere sunne aktiviteter ute i naturen, i så vel barneskolene som ungdomsskolene.

.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**