– På tokt med “KV Farm” i Barentshavet

Venstres Vera Lysklætt er opptatt av god beredskap i nordområdene. Hun har vært på tokt med Kystvakta i Barentshavet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

– Jeg er svært opptatt av at vi skal ha en god beredskap i nordområdene. Derfor har jeg også hatt et sterkt ønske om å kunne sette meg ordentlig inn i og på nært hold få oppleve den svært viktige jobben som Kystvakta gjør utenfor den langstrakte kysten vår, sier Vera Lysklætt.

— Jeg har derfor i tre dager nå vært med kystvaktskipet "KV Farm" på tokt i Barentshavet utenfor kysten av Øst-Finnmark.

F.v. nestkommanderende på ”KV Farm” Torgeir Vaular og Vera Lysklætt.

Foto: Venstre

Må være godt forberedt
Med en stadig økende olje- og gassvirksomhet i nord og det faktum at kysten vår trafikkeres daglig av stadig større oljetankere så er vi helt avhengig av at vi er godt forberedt, at det satses på oljevernberedskap og at vi den dagen ulykken skjer har alt det utstyret og personellet på plass som er nødvendig.

– Kystvakta holder i tillegg oppsyn med all trafikk langs kysten og er der for all skipstrafikk som kan komme til å ha behov for bistand. Dessuten foretas det også kontroller av bl.a. fiskebåter for å få en forsikring om at det ikke foregår ulovlig fiske i våre farvann, sier Lysklætt.

På broa.

Foto: Venstre

Imponert
– Jeg er mektig imponert over den svært viktige jobben som besetningen på kystvakta generelt og på "KV Farm" spesielt utfører. Derfor håper jeg at våre ungdommer i Finnmark ser de mulighetene som er for en utdannelse innen dette feltet. Vi kommer til å få behov for stadig mer personell på dette området i framtida, avslutter Vera Lysklætt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**