Tar tak i trafikkøkning øst-vest

Forbindelse mellom Kolberg og Mengshoel kan spare miljøet og øke trafikksikkerheten

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Solnedgang vann innsjø

Foto: Jan Harsem

Over halvparten av trafikken over Mjøsbrua fra Hedmark går mot Gjøvik. Venstre-lagene i Ringsaker og Gjøvik har tidligere støttet hverandre om en veiforbindelse mellom Kolberg og Mengshoel. I tidligere tider hadde vi en ferjeforbindelse mellom Mengshoel og Gjøvik – nå ligger fergeleiene der som tomme skjelett tilbake. I 2003 la Venstre-lagene fram disse tankene for daværende samferdselsminister Torhild Skogsholm. Nå er saken igjen aktuell i og med planlegging av ny E6 gjennom Ringsaker. – En ny storinvestering i vei gjennom innlandets største kommune må også legge tilrette for en bedre øst-vest forbindelse. – Venstre ønsker å samle kreftene rundt Mjøsa og jobbe fram Mjøsbyen med et nedslagsfelt på nær 200.000 innbyggere. Det må tenkes kreativt også for å løse interntransporten i Mjøsbyen. En senketunnel i Mjøsa, plassert et godt stykke sør for dagens Mjøsbru. Vi snakker her om en tverrforbindelse nord for Gjøvik ved Kolberg og over til Mengshoel – eller sør for Gjøvik, mellom Kapp og Nes. Historisk har Ringsaker og Neslandet vært mye knyttet til Gjøvik som skoler og helsetjenester. Venstre mener det finnes midler som kan omdisponeres og komme hele Mjøsområdet til gode. Kanskje kan penger til en ny rullebane på Gardermoen istedet brukes til å gi Vestoppland bedre kommunikasjonsforhold med Hedmarksida? En tverrforbindelse vil i tillegg til å spare miljøet for mye utslipp knytte byene tettere sammen, avslutter Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**