Mindre til spesialister – mer til kommunene

45 (av 90) milliarder av kostnadene til spesialisthelsetjenesten går til behandling av folk i sine siste leveår. Styrk kommunenes innsats til sykehjem og en verdig behandling i sitt lokalmiljø.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Video hentet fra YouTube. For full video klikk her.
Asbjørn Hovstø

Foto: A.Hovstø

Øremerk mer til utbygging av kommunale sykehjem ved å ta fra de galopperende utgifter i spesialisthelsetjenesten. Gjør om helseforetak til lokale sykehjem der det er mulig.
Den årlige øvelsen med å redusere pengebruken og fjerning av årsverk er igang igjen. Nedbygging og kutt i Sykehus Innlandet må komme kommunene til gode – kutt med 21 millioner kroner og 30 årsverk bør overføres til kommunale sykehjem.
Venstre i Ringsaker foreslo for 6 år siden basert på en utredning fra SINTEF å bygge et felles sykehus for HedOpp. Tomta lå klar ved brufoten ved Mjøsbrua, sentralt plassert med korte kommunikasjoner i Innlandet. Politikerne var ikke dengang sitt ansvar bevisst og ville beholde det bestående. Nå ser vi resultatet at de gamle sykehusene utarmes med mindre og mindre tilbud til pasientene. Helseforetakene i Oslo er nå vårt sentralsykehus og det ser vi daglig ved Helseekspressen fra Lillehammer via Hamar til Oslo.

Morten Andersen

Foto: A.Hovstø

Vi trenger nå nye politikere med en visjon for å beholde kompetanse, forskning og utvikling i Innlandet. Venstre-politikerne Kine Kyllingstad og Morten Andersen jobbet hardt for å få ett felles sykehus for Innlandet uten å få gjennomslag for dette blant de rødgrønne. Vær med å gi din stemme til Venstre og vi skal være en garantist for et bedre helsetilbud nær der du bor.

Sykehus i andre land – til å bli frisk av!

Video hentet fra YouTube. For full video klikk her.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**