Foreslår omfattende litteratur- og biblioteksatsing

Venstre synes det er svakt av kulturministeren å ikke prioritere bibliotekfeltet i Regjeringens forslag til statsbudsjett. Statsråden smører litt utover til alle gode formål, men prioriterer ikke de viktigste tingene først.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

– Den foreslåtte økningen i innkjøpsordningene er heller ikke tilstrekkelig for å sikre at skolebibliotekene er oppdaterte mht. boktilbudet, sier Venstres nestleder Trine Skei Grande, som nå lanserer forslag om en samlet styrking av litteratur- og bibliotekfeltet på 80 mill. kroner i statsbudsjettet for 2009.

I tråd med tidligere hovedprioriteringer på kulturfeltet lanserer Venstre en omfattende biblioteksatsing i sitt alternative statsbudsjett for 2009. Bibliotekene har en nøkkelrolle i både å formidle litteratur og annen kunst og samtidig være et opplevelsessenter og samlingspunkt for kunnskap og informasjon.

Venstre vil ha biblioteksatsing.

Foto: Singhajay, sxc.hu

– Statsråd Giske forsøker å utsette investeringsbehovet i påvente av bibliotekmeldingen, mens Venstre vil ta grep allerede nå. I vårt alternative budsjett foreslår vi blant annet å bevilge 3,2 mill. kroner til styrking av flerkulturelle bibliotek, 5 mill. kroner til å starte opp et investeringsprogram for biblioteklokaler og 10 mill. kroner til kompetanseutvikling for ansatte i bibliotekene, sier Skei Grande.

Skolebibliotek
Skei Grande har med interesse også merket seg at Regjeringen nå varsler igangsettelsen av et eget program for skolebibliotekutvikling. Dette er noe Venstre lenge har etterlyst fordi et velutstyrt og bemannet skolebibliotek er en ideell arena for differensiert undervisning, og for å lære seg å lære.

– Jeg er imidlertid også opptatt av å sikre skolebibliotekene har et godt og oppdatert bokutvalg, noe som ikke er tilfelle per i dag. Vi foreslår derfor å bevilge totalt 55 mill. kroner for å utvide innkjøpsordningen for litteratur til å omfatte alle skolebibliotek i grunn- og videregående skole, sier Skei Grande.

Sakprosa
I henhold til Regjeringens forslag vil det kunne kjøpes inn inntil 67 sakprosatitler i 2009, noe Skei Grande mener er for lite.

– Det hjelper ikke at kulturministeren har uttalt at han ser for seg en opptrapping til 100 titler i løpet av noen få år. Den opptrappingen burde kommet allerede nå. Vi foreslår derfor å bevilge 6,8 mill. kroner, noe som muliggjør at det kan bli kjøpt inn inntil 100 sakprosatitler i 2009.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**