Norge må avvikle pelsdyrnæringen!

– Dette er en næring som verken tar hensyn til dyrenes velferd eller dyrets egenverdi.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Norge må avvikle pelsdyrnæringen!

TV2 viste forrige uken en dokumentar om pelsdyrnæringen. Nordland Unge Venstre vil at man avvikler den offentlige støtten til pelsdyreoppdrett,

– Dette er en næring som verken tar hensyn til dyrenes velferd eller dyrets egenverdi, sier Maria Liljedal, leder i Nordland Unge Venstre.

Pels på kleshenger

En fersk meningsmåling som Infact har utført for Dyrevernalliansen viser at et klart flertall i befolkningen er mot pelsdyroppdrett, og bare et lite mindretall har kjøpt plagg laget av pels de siste fem årene.

– Dette viser at de andre politiske partiene er i utakt med befolkningen, og at det nå er på tide at partiene vurderer sitt standpunkt, sier Maria Liljedal.

Den rødgrønne regjeringen har hatt tydelige problemer med å finne sammen om felles løsninger i forskjellige saker. Unge Venstre tror dette kan bli en ny sak som vekker uenighet.

– Håper det er mulig for regjeringen å reagere på pelsdyreoppdrett selv om Senterpartiet er en del av den. Dette handler om en horribel næring hvor dyr lider for andres forfengelighet. Her må dyrenes beste komme før næringsinteressene til senterpartiet, sier Venstres ungdomspartileder Maria Liljedal.

Under forrige regjering jobbet Unge Venstre for å forbedre situasjonen til dyr i fangenskaps. Venstre gjorde mye positivt for å sikre dyr bedre velferd den gangen. Unge Venstre mener vi nå må følge i sporene til våre naboland. De peker på at til tross for strenge krav blir ikke forholdene for dyrene bedre og de velger derfor å avvikle driften. Dette er et eksempel til etterfølgelse.

– Mange peker på at det er viktig at vi holder høy standard i Norge for at andre land kan følge etter oss. Det er et bra eksempel å sette ved å avvikle næringen og derfor ikke legge opp for at det er et marked der. Vi skal ikke glemme at 80% av motekjedene ikke selger pelsklær, og flere kjendiser nekter å gå med pels, avslutter Maria Liljedal.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**