Rusavhengige trenger hjelp, ikke nye utredninger

Arbeiderpartiets nestleder Helga Pedersen mener alle overdosedødsfall må granskes. – Havarikommisjon og gransking av rusrelaterte dødsfall er vel og bra. Men det er handling og hjelp til de rusavhengige som trengs akkurat nå, sier nestleder i Venstre Ola Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Arbeiderpartiet har sittet i regjering i tre år og lite eller ingenting er skjedd med rusomsorgen. Bjarne Håkon Hanssen gikk høyt på banen i 2004 og ville ta nye virkemidler i bruk og ha en bedre rusomsorg. Nå er han blitt helseminister og Ap har makt og penger til å innfri Ap-løftene. Nå vil partiet at alle overdosedødsfall må granskes.

Elvestuen avviser nye utredninger, og etterlyser mer handling og hjelp til de rusavhengige.

Foto: Venstre

Administrasjon uten vilje
– Rusomsorgen har overhodet ikke vært et prioritert felt for den rødgrønne regjeringen. Politikken deres er også på dette feltet preget av ren administrasjon og liten eller ingen vilje til nytenkning.

– Når 2000 rusavhengige har dødd av overdose og 4000 rusavhengige står i behandlingskø, er det åpenbart at vi heller må se å få gjort noe med dette problemet. De rødgrønne har makt og penger til å få gjennomført en bedre rusomsorg, sier Ola Elvestuen.

Hjelp og oppfølging
– Venstre mener vi heller må prioritere hjelp og oppfølging til de rusavhengige som ønsker det. Akutt hjelp og oppfølging haster mer enn en havarikommisjon. Mange overdoser og dødsfall kunne også vært unngått hvis systemet var lagt opp slik at man fikk time til behandling umiddelbart etter avrusning var ferdig. Dette har man greid i Stockholm, og Venstre vil ha det i Norge.

Det er behov for å tenke nytt og se på erfaringer fra andre land hvor man fokuserer på å redde liv og helse. Elvestuen har i tillegg til flere behandlingsplasser og bedre oppfølging også tatt til orde for heroinassistert behandling.

Tenke nytt
– Dette kan være løsningen for noen av våre tyngst belastede rusavhengige, men det er ikke løsningen for alle. Rusavhengige er like forskjellige og har like mange ulike behov for individuell behandling som andre pasienter. For de aller yngste rusavhengige er det viktig at det finnes medikamentfrie tilbud. Samtidig som andre, langt tyngre belastede rusmisbrukere kanskje trenger et tilbud med medikamentell behandling med oppfølging, sier Elvestuen.

– Hvor mange flere rusmisbrukere må dø i behandlingskø før de rødgrønne og helseminister Hanssen tar ansvar og sørger for en ny og bedre rusomsorg, spør Ola Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**