Lite rødgrønt fra de rødgrønne

Venstres leder Lars Sponheim er skuffet over manglende vilje fra den rødgrønne regjeringen til å legge om skattesystemet i en mer miljøvennlig retning i statsbudsjettet for 2009.
-Dersom vi legger godviljen til foreslår regjeringen et skatteskifte i mer miljøvennlig retning på samlet 45 mill. kroner. Det er for å bruke et ord finansministeren ofte bruker, “pinglete”. Det er trist at regjeringen ikke bruker denne situasjonen til en mye kraftigere omlegging, sier Sponheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Lars Sponheim

Foto: Rune Kongsro

Heller ikke i SVs såkalte "regjeringsuttalelse" som ble lagt fram i går var et miljøvennlig skatteskifte nevnt med et eneste ord. -Desto mer forvirrende er det at miljøvernminister Erik Solheim ber sin egen finansminister lære av EUs krisepakke, hvor nettopp en viktig ingrediens er å stimulere økonomien gjennom miljøvennlig virkemidler, ikke minst gjennom skatte- og avgiftssystemet. Jeg frykter at regjeringen helt glemmer klimakrisen oppi finanskrisen, spesielt dersom det er tradisjonell tankegang hos Ap/LO som skal være virkemidlene. Da blir det ikke mye nytenkning, hevder Sponheim.

Skatteskifte på 3 mrd kroner
I Venstres alternative budsjett for 2009 foreslår Venstre en omlegging fra rød til grønn skatt på om lag 3 mrd kroner, fordi det skal lønne seg å legge om til mer miljøvennlig adferd. I tillegg foreslår vi en rekke målrettede skatte- og avgiftslettelser for å stimulere til arbeid og arbeidsplasser. -Er det et tidspunkt det hadde vært riktig å gjennomført en mye mer kraftfull omlegging fra rød til grønn skatt, så er det nettopp nå, mener Lars Sponheim

Overrasket over Senterpartiet — igjen
Sponheim er også svært overrasket Senterpartiet. I de få dagene som er mellom Stortingets behandling av statsbudsjettet for 2009 og Odelstingets behandling av skatte- og avgiftsopplegget for samme år, klarer næringskomiteens leder, Senterpartiets Ola Borten Moe å ta til orde for både skattemessige grep som stimulere egenkapitalsituasjonen i norske bedrifter og skattelettelse som kan fremme investeringer og omstilling i mer miljøvennlig retning. – Dersom det er en reell vilje i Senterpartiet til å gjøre noe med dette, er det bare å stemme med Venstre og resten av opposisjonen. Da blir det flertall for mange gode forslag, påpeker Sponheim

Målrettede tiltak
Venstre foreslår en rekke av de tiltakene Borten Moe etterlyser. Vi foreslår økte avskrivingssatser, vi foreslår å endre avskrivningssatsene i mer miljøvennlig retning, vi foreslår en egen skattestimuli-ordning (KapitalFUNN) for langsiktig investering i nye bedrifter, vi foreslår eget minstefradrag for selvstendig næringsdrivende, halv arbeidsgiveravgift for lærlinger og økte satser i SkattFUNN-ordningen. Alt målrettet mot å skape nye varige arbeidsplasser, og en helt annen tankegang om viktigheten av å ta vare på bedrifter og bedriftseiere på enn den som Senterpartiet og de øvrige regjeringspartiene viser. I tillegg medfører jo de aller fleste av regjeringens egne forslag om innstramminger nettopp det motsatte av å stimulere egenkapitalsituasjonen i næringslivet. Derfor stemmer Venstre også mot dem.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**