Færre kommuner i fremtiden?

Dagens utgave av Aftenposten viser til at det med en ny regjering vil være muligheter for en reduksjon i antall kommuner. Venstres leder Lars Sponheim ønsker en reform med mild tvang for å redusere antall kommuner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Norge er delt inn i 430 kommuner, og hele 162 av dem har færre enn 3000 innbyggere. I løpet av de sju siste årene er bare ti kommuner slått sammen til fem her i landet.

Mild tvang
– Mild tvang, etter dansk mønster, må til. Det er for mange små kommuner som ikke har kraft nok og fagfolk nok, sier Sponheim til Aftenposten. Aftenposten viser også til at i Høyre, KrF, FrP og Ap er signalet entydig, frivillig sammenslåing nytter ikke.

Kommunedebatt
Tidligere i år etterlyste Lars Sponheim en debatt om kommunestrukturen, da dette var et tema som ble diskutert i programkomiteen. Et av forslagene som er diskutert er å gjøre som i Danmark, der man fastsatte hvor mange kommuner det skulle være, og lot lokaldemokratiet avgjøre strukturen. Sponheim vil ikke fortelle hvor mange dette skal være, men presiserer at Frps forslag om 160 kommuner blir for drastisk.

Les hele saken på siste.no eller les saken i dagens papirutgave av Aftenposten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**