Nordgarden listetopp i Buskerud

Buskerud Venstre har nominert Ulla Nordgarden som sin toppkandiat til valget. Det sto likt mellom henne og Helge Stiksrud fra Ringerike etter de første valgrundene, og dermed måtte det loddtrekning til før Nordgarden ble listetopp. – Nå føler jeg meg mest glad og spent. Spent fordi jeg nå beveger meg inn på et nytt terreng, sier Nordgarden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Ulla Nordgarden

Foto: Venstre

Det var ventet dramatikk på møtet i Sigdal i ettermiddag. Nominasjonskomiteen for Buskerud Venstre hadde foreslått Helge Stiksrud som førstekandidat til stortingsvalget i 2009, Ulla Nordgarden på andreplass og Geir Stave på femte. Alle tre ba om nominasjonsmøtets tillit for å bli fylkets toppkandidat.

Se Ulla Nordgardens nettside.

– Det første som står på trappene er å etablere et valgkamputvalg og uatbeide en strategi som forhåpentligvis munner ut i en plass på Stortinget neste høst, sier Nordgarden.

Loddtrekning
Etter to runder med avstemning sto Helge Stiksrud og Ulla Nordgarden likt med 25 stemmer hver. Da hadde allerede nominasjonsmøtet besluttet at ved stemmelikhet skulle det gjennomføres loddtrekning. Denne vant Nordgarden, som dermed er Buskerud Venstres toppkandidat til valget neste høst.

Ulla Nordgarden trekker raskt fram miljø og forskning som sine hovedsaker. — Forskning skal danne grunnlaget for nye kunnskapsbaserte arbeidsplasser for framtida, og det er også disse som skal redde miljøet vårt gjennom fornybare energikilder som vil bane veien for lavutslippssamfunnet.

Forsker og biologilærer
Ulla Nordgarden har bakgrunn som forsker og har en doktorgrad innen havbruk. Etter å ha arbeidet flere år ved Havforskningsinstituttet, kom hun tilbake til hjembyen Drammen der hun nå arbeider som biologilærer i den videregående skolen. Nordgarden er også leder i det nystartede Buskerud Venstrekvinnelag og styremedlem i Drammen Venstre.

Venstres stortingsliste for Buskerud
1. Ulla Nordgarden (35), Drammen