Nattmatforbudet fungerer ikke

I helgen var NRK i Lillestrøm for å rapportere om nattmatforbudet som kommunestyreflertallet har innført. Venstres Boye Bjerkholt konstaterte nok en gang at forbudet ikke fungerer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Se klippet her: http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/158040

Kebab2

Foto: arsel, sxc.hu

Bakgrunnen for vedtaket, som trådte i kraft i september i fjor, var en rekke reportasjer om bråk på nattestid i Lillestrøms gater. Politiet anbefalte innskjerpede stengetider for matserveringen, og et stort kommunestyreflertall – mot kun Venstres to stemmer – stemte for. Argumentasjonen var at dersom folk ikke fikk tak i mat etter utestedenes stengetid, ville de dra hjem tidligere.

– Dette bærer preg av å være overilte, generelle forslag for å løse et problem som forårsakes av en svært liten gruppe med bråkmakere, sa Bjerkholt den gangen. – Det har vel aldri vært et problem at folk spiser mat. Tvert imot, det er bare bra at folk fyller magen sin med mat før de drar hjem eller til nachspiel etter en kveld på byen.

Erfaringene senere har vist at serveringspersonale opplever truende episoder når folk blir nektet mat, og det er nær sagt ingen forståelse for nattmatforbudet. At det kun gjelder i Lillestrøm, og ikke i andre deler av kommunen som f.eks. Strømmen, gjør forbudet enda mer uforståelig, og det rammer matserveringsstedene innenfor “kebabringen” svært skjevt. Flere av kebabsjappene i Lillestrøm rapporterer om dramatisk omsetningssvikt.

11. mars er forsøksperioden over, og da starter evalueringsarbeidet.

– Jeg håper at vi kan få dette unna så fort som mulig. Helst skulle vi ha opphevet nattmatforbudet allerede i dag, men det er det dessverre ikke flertall for. Forhåpentligvis vil evalueringen bidra til at flertallet i kommunestyret lander på en annen konklusjon enn sist gang saken var til behandling, avslutter Bjerkholt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**