Fra påske til Innlandsmarkedet

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Geir Stave på stand

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Innlandsmarkedet 2009 i Moelv. Lørdag 22. august 2009.
Venstre og de andre politiske partienen i Norge har fått en invitasjon fra ordfører Anita Ihle Steen i Ringsaker til dette arrangementet.
Fylkesmennene i begge fylkene deltar hvert år. Næringslivet i regionen har presentert seg gjennom utstillinger og seminarer. NHO Innlandet ligger her og mange sentrale næringaktører viser seg fram, her er alt fra lokale gründere til store nasjonale næringsmiddelbedrifter.
Og bonden er tilstede og har alltid servert av sitt marked i rikt monn, fra jord til bord. Og
sjølsagt blir det dans etterpå…
Virkelig et arrangement med bredde og innhold som stadig utvikler seg (har
lagt ved noen pekere som du kan kikke på nederst).
Det har vært tradisjon å arrangere en politisk “holmgang” ved disse
arrangementene ved valg. Ved siste Stortingsvalg var Erik Ringnes representert, der målet avr å få utjevningsmandatet. Men vi lyktes ikke å få inne Jokeren vår. Denne gangen ønsker vi en mer sentral politiker i tillegg, ifra Venstre til dette arrangementet.
Dette er en påminning om at vi ønsker deltakelse. Ringsaker Venstre har hatt en god polititsk framgang, vi hadde 8 % av stemmene ved forrige kommunevalg, og hvis målet er 9 % ived dette valget trenger vi i Innlandet god drahjelp. Lars Sponheim har vært her tidligere som næringsminister med sitt scenario 2020, trefylket og biosatsing. Dette er et ny næring, mye skjer akkurat nå på dette området og er et godt grunnlag å bygge på videre…
Moelv og Ringsaker ligger i landet mellom Gjøvik, Hamar og Lillehammer og vil kunne være sentralt i å samle til samarbeid i Innlandet. I en omkrets av ca én kjøretime er nedslagsfeltet 300 000 mennesker. Vi er et transittområde for trafikk i Norge, nord syd og øst vest, så det blir nok av utfordringer å bidra med, nasjonal politikk for regionen. Dette kan bli en høydare. Media er også interessert, NRK er der alltid og TV2 går for scoop i årets valgkamp.
Noen pekere til ulike omtaler av dette gjennom flere år:
Ringsaker Blad
Hamar Dagblad
[eksternlink# http://www.hamar-dagblad.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080826/RBNYHETER/998258629/1103/RINGSAKER_FORSIDE]Ringsaker-siden[/link]
Oppland Arbeiderblad og TV Innlandet
Ringsaker Bygdekvinnelag er tilstede med frokostservering til 1500 barn:
Kunnskapsparken var der
Fylkesmannen i Oppland åpnet