Krevde retten til et privatliv også på Torgallmenningen

Hordaland Unge Venstre mener retten til en privat sfære må være en elementær menneskerettighet, og ser med skrekk på de overtramp man blir gjenstand for hver dag på Torgallmenningen. Ungdomspartiet aksjonerte i dag på Torgallmenningen, som de ser på som en overvåket sone.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Aksjon Bergen Personvern

– I en verden der det tekniske gjør det mulig med stadig mer overvåkning, er det nødvendig med en skeptisk tilnærming til all overvåkning. Dette gjelder spesielt offentlige rom som Torgallmenningen, mener Runar Mæland, ungdomskandidat for Venstre i Hordaland. – Kameraovervåkning av offentlige steder skal ikke finne sted med mindre det eksisterer særlige sikkerhetshensyn. Men slik er det virkelig ikke på Torgallmenningen i Bergen, et sted det faktisk er umulig å bevege seg på uten å bli fanget opp av et kamera eller flere, påpeker han.

Kamera

Derfor aksjonerte i dag Hordaland Unge Venstre. Ungdomspartiet advarte alle som gikk inn i byens storstue om at de beveget seg inn i en overvåket sone. – På Torgallmenningen bryter 83 prosent av alle virksomhetene med overvåkingskamera regler for varsling og merking av kameraene sine, påpeker Mæland, og henviser til undersøkelser gjort av Datatilsynet i februar i år. – Vi er nå farlig nær et overvåkingssamfunn, der det er nærmest umulig å bevege seg fra A til B uten å legge igjen spor, også elektronisk, avslutter han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**