Ja til fotball-EM!

— De samfunnsøkonomiske gevinstene av fotball-EM i Lillestrøm vil merkes i årevis. Men opplevelsene, stoltheten og minnene som en slik begivenhet skaper, vil sitte i for alltid, skriver Boye Bjerkholt i et innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Fotball

Foto: ontzy, sxc.hu

Av Boye Bjerkholt, leder i Skedsmo Venstre

Med bred politisk forankring har Skedsmo kommune bevilget 250.000 kr til arbeidet med å få fotball-EM 2016 til Lillestrøm. Kun SV stemte imot, og i et innlegg i RB 4. mai forklarer Torunn Brotnow SVs motstand med at kommunen står overfor en vanskelig budsjettprosess.

Det er riktig, men veldig kortsiktig. 250.000 er tross alt ikke mye penger når vi snakker om å få verdens tredje største idrettsarrangement til Lillestrøm — et arrangement som får vinter-OL til å blekne i sammenligning. Om Lillestrøms EM-søknad lykkes, vil det være den beste investeringen kommunen noensinne har gjort.

Opptil én milliard mennesker vil følge sendingene hver dag, og bare i Lillestrøm kan vi forvente flere hundre tusen besøkende under mesterskapet. Markedsføringsverdien er enorm! Serverings-og turistbransjen vil få tidenes oppsving under EM, og Lillestrøms attraktivitet som sted for opplevelser og næringsetableringer vil få et permanent løft. Tusenvis av nye arbeidsplasser vil bli skapt. Og vårt distrikt vil få oppleve en kulturbegivenhet som står uten sidestykke i vår lokalhistorie. Fotball-EM er en folkefest for hele Europa, og vi kan få den hit til Lillestrøm!

De samfunnsøkonomiske gevinstene av EM vil merkes i årevis. Men opplevelsene, stoltheten og minnene som en slik begivenhet skaper, vil sitte i for alltid. Vi har fått sjansen til å være med på å søke om dette arrangementet, i kamp mot mange andre gode søkere. Vi skylder Lillestrøm, Skedsmo og Romerike å gjøre alt vi kan for å lykkes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**