Harestadvika og skrapet

Norscrap Karmøy AS har fått betinget konsesjon av Fylkesmannen til etablering i Harestadvika fra 08.04.09. Kommunen har tidligere sagt nei til etableringen, og hovedutvalget har forsiktig anmodet om ny vurdering fra Fylkesmannen. Venstre har stilt Ordføreren spørsmål i kommunestyret (14.05.09).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Spørsmål til Ordføreren
Harestadvika og nærmiljøet

Kommunen (HNK, 05.06.08) har sagt nei til etablering av Norscrap Karmøy i Harestadvika. Begrunnelsen er bedriftens miljøbelastning på nabolaget. En rekke andre uttalelser er også negative til: bedriftens utslipp til vann (oljeforurensing), luftforurensing (lukt, støy og lys) og den allmenne forringelse av landskapet (lite i samsvar med «den grønne landsbyen» og ødeleggende for fugleliv og dermed biologisk mangfold). Bedriften “Norscrap Karmøy AS” har flere bedrifter rundt om i landet, og den har her sin Stavanger-avdeling. Randaberg også eget mottak i Mekjarvik for behandling av metallretur. Dette er dermed den andre bedriften langs Boknafjorden og innseilingen til Stavanger som skjemmer «den grønne landsbyen».

Fylkesmannen har gitt bedriften Norscrap konsesjon og «tillatelse etter foreurensingsloven til mottak og bearbeiding av skrapmetall og behandling av kasserte kjøretøy». Dette er både en maktdemonstrasjon i form av et angrep på det kommunale selvstyret, og ikke minst er tillatelsen ødeleggende for nærmiljøet.

Hva vil Ordføreren gjøre på vegne av Randaberg kommune?
Norscrap har ikke hatt anledning til å starte sin virksomhet før fylkesmannens vedtak ble gitt (08.04.09). Det er satt flere vilkår for tillatelsen hvor man kan forvente tilsyn og eventuell rapportering omkring miljøet. Randaberg kommune har uttalt (rådmannens saksutrening, HNK, 05.06.08) at Norscraps virksomhet er i samsvar med gjeldende reguleringplan. Man kan da spørre hvorfor det er nødvendig med en utvidet regulering (forventet til 01.07.09).

Fylkesmannens tillatelse er i det minste en stor utfordring hva angår:
1.undersøkelse (tilsyn, befaring)
2.utredning (konsekvenser, utslippseffekt)
3.vurdering (miljøkvalitet, naturvern)

Randaberg kommune har et allment ansvar for effekten av miljøforurensing, og i dette tilfellet et særskilt ansvar for boligområdene. Hensynet til bedriftens sysselsetting og inntjening, og inntekter for grunneier er kun de to hensyn vi ser. Både forurensingsmyndigheten og Randaberg kommune bør aktiviseres.

Hovedutvalget vedtok å sende klage (HNK, 30.04.09) til fylkesmannen; en klage som vil bli videresendt Statens Forurensingstilsyn (SFT). Kommunens brev til fylkesmannen har derimot fått ordlyden at kommunen «ber om» (anmoder) om å få vurdert miljøkonsekvenser vedrørende etableringen (fugleliv, og utslipp til vann og luft).

Thor Geir Harestad, V
Kommunestyret, 14.05.09

Ordførerens svar er slik oppsummert: Etableringen tas til etterretning, det forventes at virksomheten følger kravene i konsesjonen, det anmodes om ny vurdering fra Fylkesmannens side og det arbeides med oppdatering av gjeldende reguleringsplan.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**