Ap er regjeringens miljøbrems

Regjeringen legger CO2-rensingen av Kårstø på is og aksepterer StatoilHydros omstridte oljesandprosjekt i Canada. – Er det Arbeiderpartiet som er bremseklossen i regjeringen, og reduserer muligheten for å gjennomføre en klimavennlig politikk, spurte Venstres Gunnar Kvassheim under dagens spørretime.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Spørsmålet var rettet til miljøvernminister Erik Solheim i Stortinget i dag. Han pekte tvert i mot på at regjeringen leverer god miljøpolitikk på en rekke områder. Solheim fikk også skryt av Venstres Lars Sponheim, men pekte samtidig på at miljøvernministeren står seg på å innrømme sine nederlag.

Kårstø og oljesand
Venstres Gunnar Kvassheim mener listen over regjeringens miljønederlag er blitt for lang. Siste punkt på listen er det omstridte oljesandprosjekt i Canada til StatoilHydro, der staten eier 67 prosent av aksjene. Saken ble diskutert i Stortinget sist uke, men regjeringspartiene ville ikke gjøre noe for å stoppe prosjektet. Dette til tross for at miljøvernministeren er en kraftig motstander prosjektet som vil kreve enorme mengder energi for å utvinne olje.

– Nå SV-representanter må skrive brev til egne regjeringsmedlemmer for å få forklaring på hva som skjer, blir det noe psykedelisk over det hele, sier Venstres Gunnar Kvassheim.

– Når regjeringen i revidert budsjett også legger planene for CO2-rensing på Kårstø i fryseboksen, bør nok være nok, poengterer Kvassheim.

Fornybar energi
Når miljøvernministeren redegjør for klimapolitikken, leveres ikke ett eneste nytt tiltak som kan bidra til å redusere utslippene i Norge.

– Vi har en statsråd med et stort engasjement i klimapolitikken som kommer tomhendt til Stortinget. Vi trenger nå en regjering som følger opp klimaforliket, og som får fart på satsingen på fornybar energiproduksjon, sier Gunnar Kvassheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**