Verdens miljødag: Engasjér deg!

Rundt omkring i hele landet markerer Venstrefolk verdens miljødag. Foran en stortingsvalgkamp er det viktig å vise velgerne at miljø er den viktigste saken som står på spill i denne valgkampen. – Venstre sier klart nei til petroleumsvirksomhet i Lofoten og Vesterålen, sier Gunnar Kvassheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Gunnar Kvassheim

Foto: John Leiv Dahlseng

Miljøets dag i stortinget
I går avga Stortingets energi- og miljøkomite flere saker, blant annet Naturmangfoldsloven og om supplering av flere vassdrag i verneplanen. – Det ble innstillt på mye bra miljøpolitikk, f.eks. vern av Vefsna, som Venstre har jobbet lenge for, sier Venstres Gunnar Kvassheim leder i energi- og miljøkomiteen.

– Venstre er det mest konsekvente miljøpartiet på Stortinget i dag. SV går ikke inn for vern av Øystese-vassdraget og heller ikke at Naturmangfoldsloven skal gjelde til havs mellom 12 og 200 nautiske mil, sier Kvassheim.

Venstre stiller ultimatum om oljeboring
Partiene står steilt mot hverandre på tvers av fløyene i spørsmålet om oljeboring i nord. Men Venstre er det eneste partiet som har sagt at det er fullstendig uaktuelt å gå i regjering med et ja til oljeboring i disse områdene. – Vårt standpunkt er klart, SV er uklar og klamrer seg til makten, selv om listen over tapte miljøsaker stadig blir større, sier Kvassheim.

Han sikter til flere store nederlag for miljøet under den rødgrønne regjeringen. Gasskraftverket på Kårstø skulle renses innen 2009, det er nå lagt på is og utbygging av fornybar energi har stoppet opp på grunn av manglende støtteordninger fra regjeringen. Les mer om brutte miljøløfter på TV2.no.

Ta på deg noe grønt
En del av kampanjen går ut på å få folk til å bruke grønne effekter for å vise sin motstand mot oljeboring i Lofoten og Vesterålen. Folkebevegelser viser igjen i det offentlige rom, selv uten å snakke. I Ukraina brukte demokratene fargen oransje på trøyer og skjerf. Hele verden gikk med røde klesplagg i sympati med burmesiske munker. Motstandere mot oljeboring i Lofoten og Vesterålen bør kle seg i grønt i sommer for å vise at Norges viktigste matfat skal skjermes mot petroleumsvirksomhet.

Hvor mye skal kloden presses for fossilt brensel, før vi klarer å snu?

Foto: Iurii Lupol | Dreamstime.com

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**