Giske vil privatisere politioppgaver!

– Demokratiets varsellamper bør blinke når kulturminister Trond Giske vil gi private selskaper tilgang til å etterforske fildeling, sier Venstres stortingskandidat i Hordaland, Lars-Henrik Paarup Michelsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Wire

Simonsen advokatfirma har siden 31.12. 2007 hatt tillatelse til å overvåke ulovlig fildeling på vegne av plate- og filmbransjen. Dette har skapt mange reaksjoner, og i går ble det kjent at Datatilsynet ikke forlenger konsesjonen til Simonsen-advokatene.
Én dag seinere ber kulturminister Trond Giske Datatilsynet gjøre om vedtaket sitt, slik at den private fildelingsetterforskningen kan fortsette.

– Bare politiet skal ha mulighet til å innhente informasjon om hvem som delte filer med hvem på nettet. Får Giske viljen sin betyr det en privatisering av politioppgaver, sier Paarup Michelsen.
– Det er sjokkerende at kulturministeren viser så lite forståelse for den prinsipielle kritikken som har blitt reist mot å gi plateselskapenes politifullmakter.

Lars-Henrik Paarup Michelsen lite

Venstrepolitikeren kommer med følgende advarsel:
– Plate- og filmselskapene ønsker å etterforske fildeling selv fordi de mener politiet ikke gjør jobben sin. Men om man skal følge denne logikken helt ut bør alle som føler at politiet ikke gjør jobben sin få lov til a loven i egne hender. Det sier seg selv at det ikke går an. I et demokrati er det politiet som skal etterforske lovbrudd, ikke særinteresseorganisasjoner, tordner Paarup Michelsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**