Reagerer på overstyring av Datatilsynet

– Jeg reagerer på at Kulturdepartementet opprettholder sin støtte til at et privat firma skal overvåke nettaktivitet. Det virker nesten som om de vil overprøve Datatilsynet ved å legge press på dem, sier Venstres nestleder Trine Skei Grande, i en kommentar til Datatilsynet nylig har avslått en søknad fra advokatfirmaet Simonsen om forlenget konsesjon for å loggføre personsensitiv IP-informasjon i forbindelse i sin jakt på fildelere. Nå varsler Kulturdepartementet at de vil sende et nytt brev til Datatilsynet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Trine Skei Grande

Foto: Rune Kongsro

Departementet har tidligere signalisert sin støtte til forlenget konsesjon for Simonsen, og vil altså understreke dette for Datatilsynet enda en gang – etter at Datatilsynet har sagt nei til Simonsens søknad.

Skremmende utvikling
– Generelt mener jeg at det er en skremmende utvikling når private advokatselskaper i praksis synes å få myndigheter som bare politiet bør ha. Venstre er helt klare på at bare politiet skal ha adgang til å be internettleverandører om å utlevere informasjon om sine kunder, og det bare etter en rettslig kjennelse. Jeg hadde håpet at Kulturdepartementet kunne være mer prinsipielle i sin tilnærming, sier Skei Grande.

– Når departementet nå sier at de skal skrive et nytt brev mener jeg at dette grenser mot å overstyre Datatilsynet — som skal være en uavhengig vaktbikkje for personvernet, sier Skei Grande.

Gammeldags åndsverklov
– Det er også oppsiktsvekkende at departementet ikke har kommet videre i arbeidet med revisjon av åndsverkloven, og at denne nå er utsatt til 2010. Dagens lovverk er for gammeldags til å håndheves, understreker Skei Grande.

– Inntil da bør heller ikke advokatfirmaet Simonsen få fortsette med sin overvåkning av nettet, slik som Datatilsynet har fattet vedtak om, avslutter Skei Grande.

Les omtale av saken hos NRK her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**