Frivillighet i fokus

Lørdag besøkte Odd Einar Dørum Tjøme og Tønsberg og frivillighet var hovedtema for besøket

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Den tidligere justisministeren, som fra 1986 til 1996 jobbet som seksjonssjef i Kirkens bymisjon, besøkte frivillige både på Tjøme og i Tønsberg.

Frav v.:Annlaug Andreasen, Monica Hofer Augheim (V), Odd Andreasen, Odd Einar Dørum (V)

Foto: Hilmar Flatabø

På Tjøme besøkte han sammen med Monica Hofer Augheim (2.kandidat) bruktbutikken til Grenlandsaksjonen. Grenlandsaksjonen er en organisasjon som i tjue år har samlet inn utstyr og penger til Romania. Ekteparet Annlaug og Odd Andreasen, som begge jobber som frivillige, har vært med flere ganger til Romania. Det var sterke inntrykk de kunne formidle fra sine opphold. Nå jobber Grenlandsaksjonen med å bygge opp et helsesenter i den landsbyen de jobber med. Annlaug Andreasen understreket at folk på Tjøme og i distriktet var svært flinke til å gi og støtte aksjonen.

I Tønsberg besøkte Dørum og Hofer Augheim Kirkens Bymisjons lokaler i Storgata 7. Her informerte leder for virksomheten Oppsøkende Boligteam Helén Larsen om arbeidet som Kirkens Bymisjon utfører i Tønsberg. Hun fortalte om situasjonen for mennesker som har behov for hjelp til å bo, og hvordan Bymisjonen hjelper disse.

Fra v.: Helen Larsen, Monica Hofer Augheim (V), Odd Einar Dørum (V)

Foto: Hilmar Flatabø

Odd Einar som i ti år har jobbet for Bymisjonen kjente til situasjonen i Tønsberg og uttrykte sin beundring for det viktige arbeidet som Bymisjonen utfører i byen. Han sa at frivillig arbeid aldri kunne konkurranseutsettes, og at det er viktig å få systemer på plass som støtter opp under det frivillige arbeidet.

Monica Hofer Augheim (2.kandidat for Vestfold Venstre) påpekte at arbeidet for frivillige organisasjoner vil bli en viktig sak for Vestfold Venstre under valgkampen. Spesielt fremhevet hun at det helt avgjørende at det offentlige og frivillige organisasjoner jobber godt sammen når det kommer til å hjelpe mennesker i en vanskelig livssituasjon.

Det handler om å hjelpe det enkelte mennesket, ikke hvem som hjelper det.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**