Bienvenue à Lillestrøm, Platini!

Skedsmo Venstres leder Boye Bjerkholt ønsker UEFA-president Michel Platini velkommen til fotball-EM i Lillestrøm 2016. – Det er selvsagt enda en lang vei å gå før det blir endelig avgjort hvor EM skal spilles, men den norsk-svenske søknaden stiller veldig sterkt. Dersom vi får sjansen, skal vi levere en fantastisk fotballfest for hele Europa, sier Bjerkholt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Lillestrøm Arena EM 2016

Foto: Biong arkitekter as

I går ble det klart at Lillestrøm er én av de fire norske byene i den norsk-svenske søknaden. De øvrige er Oslo, Trondheim og Stavanger.

– EM-komitéen i Lillestrøm har gjort en kjempejobb. Det er vanskelig å få fullrost den innsatsen som er lagt ned. Men dette var bare innledende runde, det er nå alvoret virkelig begynner. Skal vi slå Frankrike, Italia og Tyrkia, må vi yte maksimalt frem mot endelig avgjørelse 27. mai neste år, utdyper Bjerkholt.

Dersom det blir EM i Norge og Sverige, får Lillestrøm en stadion med plass til 44.000 tilskuere under EM. Halvparten av tribunekapasiteten skal bygges ned og benyttes andre steder etter at EM er over. Nå håper Bjerkholt at F16-flyene kan flyttes vekk fra Kjeller flyplass slik at Måsan-alternativet kan la seg realisere.

– EM i Lillestrøm blir fantastisk uansett hvor stadion ligger, men i et byutviklingsperspektiv ville det vært utrolig flott med et stadion midt i mellom Kjeller og Lillestrøm, mener han.

Beslutningen om hvor EM skal arrangeres i 2016 tas av UEFAs eksekutivkomité 27. mai 2010. Komitéen består av 16 personer, hvorav de tre som kommer fra hhv. Frankrike, Italia og Tyrkia er inhabile så lenge deres respektive land er med i konkurransen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**