– Frp uten skyld for kultursatsing i Oslo

– Kultursatsingen i Oslo forteller ikke noe om Fremskrittspartiets kulturpolitiske agenda, sier Kjell Veivåg, tidligere kulturbyråd i Oslo. Aftenposten kan i dag fortelle at kulturbudsjettene øker hvert år selv om Frp sitter i byråd. – Det er ikke Frps fortjeneste, slår Veivåg fast.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Kjell Veivåg

Foto: Reidar Lerdal

– Kulturpolitikken i Oslo er i stor grad et resultat av kompromisser mellom Høyre og sentrumspartiene. Venstre har hovedstadskulturen som et satsingsområde. Frps ene store kultursatsing, bibliotekmeldingen for Oslo, ble omkrevet til det ugjenkjennelige av de andre partiene, og siden har det stort sett vært stille fra Frp i kulturpolitikken, sier Veivåg til Aftenposten.

– Jeg tror at Frp har innsett at veldig mye av det som gis av støtte til kultur i det store og det hele er bra for byen. De kan sikkert finne ett og annet å kutte, og det har vært tilløp til det, for eksempel overfor flerkulturelle arrangementer. Men partiet tar ikke et budsjettnederlag på kultur. Til det er det ikke viktig nok for dem, mener Veivåg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**