Kampen mot innvandringspopulismen

Få ting provoserer meg mer enn de jevnlige møtene med innvandringspopulismen i norsk politikk, skriver Lars-Henrik Paarup Michelsen i dagens utgave av Dagbladet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Norsk innvandringspolitikk er ikke liberal

Få ting provoserer meg mer enn de jevnlige møtene med innvandringspopulismen i norsk politikk. De forekommer hver gang det publiseres ferske tall om innvandringen til Norge. Uansett utvikling rykker Frp og Høyre ut og kaller innvandringspolitikken “alt for liberal” eller “snillistisk”, mens et like autostyrt Arbeiderparti følger opp høyrepartiene med løfter om “nye innstramminger”.

Lar seg provosere av populisme

De som har lest hele presentasjonen til UDI har oppdaget at økningen i tallet på asylsøkere så langt i år i all hovedsak skyldes situasjonen i tre land: Afghanistan, Eritrea og Somalia. Samtlige av disse landene er preget av krig og konflikter, og i følge FNs Høykommissær for flyktninger (UNHCR) utgjør flyktningproduksjonen i disse tre landene rundt 3,5 millioner mennesker. Cirka 4000 av disse kom til Norge første halvdel av 2009, og det er på ingen måte urovekkende mange.

Les hele innlegget her eller på Lars-Henriks blogg her

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**