Venstre tydeligst på borgerlig side

Venstres leder Lars Sponheim sier til VG at han mener Høyre har gjort det til sitt fremste prosjekt å få Frp i regjering.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Lars Sponheim mener en stemme til Høyre kan enten gi en ansvarlig borgerlig regjering med H, KrF og Venstre, eller en ytterliggående regjering med Høyre og Frp. Dette er forvirrende for velgerne, og det straffes Høyre for nå.

Foto: Rune Kongsro

Undres over Høyres taktikk
I en artikkel i dagens VG undrer Sponheim seg over Høyres taktikk, og mener Høyre fjerner grunnen til å stemme på Høyre ved å si at de vil bidra til å få Frp i regjering.

I VG i går klargjorde Høyre-leder Erna Solberg partiets borgerlige regjeringsgaranti, ved å si at Høyre ikke vil blokkere for en ren Frp-regjering.

Sponheim lurer nå på hva som er Høyres hovedprosjekt, og sier til VG at velgerne nå må se at det kun er Venstre som er tydelig på borgerlig side, fordi det kun er Venstre som sier vi ikke vil samarbeide med Frp.

Frykter konsekvensene
Han frykter nå at konsekvensen av Høyres borgerlige regjeringsgaranti blir ingen borgerlig regjering i det hele tatt. Venstres leder mener Solberg isteden burde ha brukt sommeren på å gå den andre veien – å si at Høyre ønsker en regjering med Venstre og KrF.

FrP er ikke et borgelig parti
Kåre Willochs uttalelse om at Frp ikke er et borgerlig parti kombinert med Dagens Næringslivs serie om problemene i Høyre, er en lissepasning til Erna Solberg, mener Sponheim. – Hun burde ha benyttet muligheten til å ta et oppgjør med Frp som et borgerlig parti. Isteden har hun fjernet grunnen til å stemme på Høyre, sier Sponheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**