Forventer konkret plan for opptrapping av oljevernet

I dag skal flere av regjeringes medlemmer til Langesund og det er varslet tiltak i forhold til oljevernberedskapen, blant annet en styrking av slepebåtberedskapen på Sørlandet. – Det er positivt, men opptrappingen av beredskapen kommer for sent, uttaler Gunnar Kvassheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

– Venstre har tatt opp behovet for økt slepebåtkapasitet på Sørlandskysten med medlemmer avregjeringen ved gjentatte anledninger, og hvor vi har fått negative tilbakemelinger av fiskeriminister Helga Pedersen (Ap). At regjeringen nå varsler at dette nå kommer på plass er selvsagt positivt, men det har tatt altfor lang tid, uttaler Gunnar Kvassheim.

– Venstre har nå forventninger om at regjeringen presenterer en forpliktende og konkret plan for hvordan regjeringen vil følge opp Kystverkets anbefalinger om en opprystning av oljevernberedskapen. Regjeringen har så langt ikke fulgt disse anbefalingene opp. Det er avgjørende at dette kommer på plass, og regjeringen må konkretisere og tallfeste en opptrapping av beredskapen, avslutter Kvassheim.

Følg saken i flere kilder:
Regjeringen er på etterskudd (Nettavisen)

Flere slepebåter til Sørlandet (NRK)

Jens kjøper slepebåt til Sørlandet (Fædrelandsvennen)

Det måtte en katastrofe til (ABCnyheter)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**