Grådighet er den største trussel

Den største trussel mot bosetting i kystkommunene er grådighet og egoisme i fiskerinæringen. Dette sier leder i Finnmark Venstre, Terje Soløy. Det som i alle tider har vært en god primærnæring langs kysten, er gjennom børshandel nå redusert til en problemnæring.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

-Fiskeindustriaktører har i de siste fire — fem år betalt betydelige overpriser på fisk, ja faktisk nærmere 1 milliard bare i 2008. Store lager av saltfisk er resultatet av denne galskapen, sier Soløy. Det må en gedigen opprydding til for å få denne næringen opp å gå igjen.

-I tillegg har man også et betydelig kvalitetesproblem på norsk fisk, dette til tross for at man har all verdens mulighet til å levere fiskeprodukter av ypperste kvalitet i markedet. Flere grådige aktører som ikke skyr noen midler for egen fortjeneste har bidratt sterkt til de problemene næringen nå har. Dette er den største trusselen mot de mange livsdyktige kystsamfunn, som nå er i ferd med å bli borte, sier venstres fylkesleder i Finnmark.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**