Tør gi garantier!

– Jeg garanterer at Venstre ikke vil delta i en regjering som administrerer oljevirksomhet i Lofoten og Vesterålen. Og hvis Venstre likevel ønsker å gjøre dette, vil det ikke bli med meg som partileder, garanterer Lars Sponheim i Dagbladet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Lars Sponheim garanterer nei til oljeboring i Lofoten og Vesterålen.

Foto: Caroline Roka

I 2005 lovte Kristian Halvorsen å gå av hvis det ikke ble full barnehagedekning innen 2007. Nå tør verken Kristin, Jens eller Siv sette noen nye ultimatum, skriver Dagbladet.

SV har tidligere nektet å garantere for at en regjering med SV-deltakelse blir en regjering som ikke åpner Lofoten og Vesterålen for oljevirksomhet. Det vil si at bare en regjering med Venstre er en regjering som garantert avviser slik aktivitet.

– SVs Bård Vegard Solhjell har sagt at "Norge er på vei fra miljødverg til miljøkjempe". Det er rimelig frekt. Bare de siste månedene har vi sett at rensing av Kårstø er gravlagt gjennom en fotnote i revidert budsjett, regjeringen sa ja til Goliat, fremmet en biomangfoldslov som stopper i fjæresteinene, åpner for oljeboring ved Jan Mayen og sa nei til å verne Øystesevassdraget — som til og med NVE ville verne. Og Erik Solheim har fra Stortingets talerstol innrømmet at regjeringen ikke har fått til noe på alternativ energi. Hadde vi hatt den starten det lå an til i 2005 med grønne sertifikater, hadde vi hatt en helt annen situasjon enn vi har i dag. Fire år er mistet, uttaler Lars Sponheim.

Se også:
– Mistet all miljøtroverdighet