SVsvek flyskolen

Alle førstekandidatene var til stede på kaikanten på Husøy. Og Venstres Roar Sollied var klar og tydelig om næringspolitikk og sviket mot Flyskolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

En engasjert debatt om finanskrise, oljeboring, kommuneestruktur og nordområdepolitikk toppet seg da Roar Sollied i sluttrunden angrep de rødgrønne for svik mogt Luftfartsutdanninga ved UiT. – Jeg er fly forbanna, sa Sollied,, som mintes hvor hardt regjeringspartiene gikk ut for fire år siden. -Nå har de rotet det til med et sammensurium av finansieringsmåter. Anleggene på Bardufoss får ikke inntekter, nytt kull er ikke avviklet og UiT avslutter nå tilbudet ved å la det første kullet avslutte i Lund.

Roar vs the Red Baron

Foto: Trond Sandnes ill.

I TV-duell mellom Arnesen (AP) og Roar Sollied sa Arnesen at han skulle prøve å få dette ordnet før valget. -Da blir det uten ny 1. klasse og med Lund som fast prakisplass, fryktet Roar Sollied.

Flyskolen Norwegian Aviation ble stratet etter privat initiativ på Bardufoss og gikk konkurs i fjor. Da overtok Universitet i tromsø. -Det gjorde det samtidig lettere enn for forige regjering som hele tiden hadde ESA-trusselen over deg for å gi penger til privat selskap.

Dørum på flyskolen

Foto: Roar Sollied

-Venstre har vært for skolen hele tida. Samferdselminister Skogsholm viftet med penger til Utdanningsministeren i forrige periode. Roar Sollied fikk lagt inn 10 mill i høstsemesteret på Venstres budsjett for å klare nytt opptak, men det ble nedstemt.

Debatten kan du ser her på TF web-TV.

Bildet: Dørum besøker NACs hangar på Bardufoss.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**