Ber liberale statskirkemedlemmer forene seg

Gunn-Vivian Eide, stortingskandidat for Hordaland Venstre, oppfordrer alle liberale statskirkemedlemmer til å stemme ved årets kirkevalg. — Et demokratisk valg fordrer ikke at du har vært aktiv tidligere, mener hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Skåre kirke

I et innlegg på bloggen sin oppfordrer Eide folk til å stemme på liberale kandidater ved årets kirkevalg. – Hele 16 av kandidatene til Bjørgvin Bispedømmeråd er mot ansettelse av homofilt praktiserende prester. Det er trolig et massivt flertall blant statskirkens medlemmer som ikke har noe som helst problem med menn som elsker menn og kvinner som elsker kvinner — og som følgelig gjerne vil ha dem som prester i våre menigheter, skriver hun.

– Problemet er bare at alt for mange av oss ikke har tradisjon for å stemme ved kirkevalget, dermed blir vi indirekte medskyldig i kirkens forstokkede praksis.

Les hele innlegget her

Gunn-Vivian Eide profilbilde

Eide ser ikke på høy valgdeltagelse som et demokratisk problem, og er uenig i at kirkevalget er en "forlengelse av homokampen". – En liberal familiepolitikk innebærer å støtte opp om mangfoldet. Politikere skal ikke bestemme hvilken familieform som er den riktige, men sørge for trygge rammer uansett hvilken familieform den enkelte velger. Det bør kirken også gjøre, mener hun.

Les sak i BT.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**