– På tide med en liberal røst

— Nå krever denne debatten en litt liberal røst. Nå har alle disse fra store partier utelukkende snakket om hvordan vi skal stramme inn og få folk ut, sa Lars Sponheim under kveldens partilederdebatt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Asyls flytning immigrasjon

Sponheim understreker at Norge har en plikt til å stille opp for dem som er i nød.
— Hovedproblemet er at det er 200 millioner mennesker på flukt i verden. Noen av dem kommer til Norge. Og statsministeren burde presisert at asylinstituttet er en grunnleggende menneskerettighet og at vi har en plikt til å stille opp og hjelpe folk som er i nød. I tillegg har vi rettsstatsprinsippet om at ingen skal fengsles uten dom i dette landet; det må være bærende, sa Sponheim på TV2.

Lars Sponheim

Han mener at de som forsøker å jukse først og fremst ødelegger for de reelle asylsøkerne.
— Så kan vi si at det er et problem at noen prøver å jukse seg til å være asylsøkere. Da må vi være klare, og få de ut. Ikke først og fremst fordi asyl er et problem, men det er et problem for de reelle asylsøkere at noen prøver å jukse. Det ber jeg om at dere i regjeringen sier like tydelig som dere sier «få dem ut, få dem ut», ba Sponheim.

Les hele saken her

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**