Nå må sykkesatsingen komme igang!

– Den tragiske ulykken i går der en 18-år gammel syklist ble hardt skadet i Kaigaten viser et stort behov for å komme igang med sykkelsatsningen i Bergenssprogrammet, mener bystyrepresentant for Venstre og medlem av komite for miljø, klima og byutvikling, Sara Henriksen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Sykkel

– Syklister i Bergen møter daglig farlige situasjoner som følge av elendig tilrettelegging for sykling. Bergensprogrammet skal også ivareta behovet for flere sykkelstier i Bergen, men til forskjel fra bilister og kollektivreisene har syklistene nesten ikke sett noe til de konkrete tiltakene i Bergensprogrammet, fortsetter Henriksen.

– Når Bybanen kommer igang er jeg redd vi vil se flere farlige hendelser når syklistene krysser bybanesporene. Nå må vi komme igang med bygging av et bydekkende sykkelveinett, avskilt fra annen trafikk og med egen lysregulering, fortsetter Henriksen.

Sykkel Bergen

– Bergen kan bli en fantastisk by å sykle i dersom det legges til rette for det. Jeg er helt sikker på at vi vil ta inn en stor miljøgevinst på å legge til rette for flere tohjulinger i denne byen, avslutter Henriksen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**