Trafikk og tumult

Midtskiller struper vegen – ingen framkommelighet for ambulanser

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**


Denne saken er også dekket redaksjonelt av NRK Hedmark/Oppland 26.november 2009

Og litt kø ble det jo...

Foto: Finn Dale Iversen

Jeg må komme med en refleksjon etter gårsdagens, dagens og den siste tidas opplevelser i trafikkensom trafikkant og radiolytter. I går ettermiddag på veg hjem nordover inn på E6 ved Brumunddal. Bom stopp i trafikken. Det settes opp midtskille på vegen må vite og dette medfører plunder og heft i rush trafikken. Men i dag kom det et utrykningskjøretøy også sørover med blålys med den konsekvens at trafikken låser seg sjøl med SOS-lommer anlagt etter vegen. Trafikken beveger seg…
Men dette med midtdeler er et politisk vedtak som vi må respektere, greit! Jeg snakket med leder for beredskap i kommunen i går efta, som sa at ambulansetjenestens sjåfører får beskjed om å slå av blålys i område Rudshøgda og Øyer når de er i utrykning, fordi trafikantene blir stressa av blålys. Dette gjør at hastigheten faller og mange stopper, ja, dere ser det vel i hodet på adferden til en del sjåfører…
I dag tidlig sørover samme veg, og folket i arbeid som sædvanlig med midtskiller. Men omkjøringer er knappt skiltet. Og i omkjøringen er det ingen politi og annen hjelpemannskap, andre enn de som dirigerer vegen manuelt. De må jo stå der de står, mens andre kunne vært behjelpelige med omdirigeringer utover arbeidsområdet. Og når skilting og markeringer er så mangelfult…
Er det foretatt trafikktelling så noen vet hvilken belastning det er på E6 deler av døgnet?
Sitter samtidig og hører på lokalradioen om trafikkulykka på Tynset, der endte en trailer i grøfta og sjåføren omkom. I intervju sier politiet kl. 0740 at NÅ er beredskapen på plass med politi, ambulanse og brannmannskap.
Så flott…. er dette beredskap?
Hvor var strøbilen?
Nei, da er det vanlige svaret at det er så mange strekninger som skal strøs slik at det ikke kan skje samtidig alle plasser. Logisk? Ja, men hva er da innholdet i beredskap? Er det å forebygge eller er det å være tilstede slik at ulykker ikke skjer?
Er dette med forebyggende arbeid egentlig vurdert som et begrep? hva ligger i begrepet? og er det beregnet konsekvenser av det?

Stopp forbudt!

Foto: H. Bast

Hedmark er et transittfylke på alt som beveger seg sør nord og omvendt. Skal vi akseptere dette? Tror lokale eller regionale myndigheter at det er bare kjentfolk som reiser etter vegen E6 for de vet å kjøre over Åshøgda eller om Hersougkrysset? Trur noen at alle har en GPS i bilen? Kølsvart er det i tillegg…
Parentes: (Ikke nok med det som skjer, men nå skal en begynne å avgiftsbelegge også lokale veger med bom fordi at de ikke skal SNIK-kjøre, det er vel i det hele tatt best å holde seg unna de store fartsvegene!!! Vil ikke det være det beste, og om det ble satt opp noen busser også for lokal befordring)
Til slutt: Børge Hedmann Larsen (tror jeg han heter) i Vegvesenet sier nå til NRK/ HO kl 10.03: “Nå er forholdene på strekningen der ulykken skjedd i dag tidlig så bra, de har strødd og saltet på strekningen.”
Til dere alle, kjør pent!

Hei7R

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**