Vedtektskomiteens innstilling

Vi legger med dette frem et helhetlig forslag til vedtektsendringer. Vedtektskomiteen har gjennomgått eksisterende vedtekter med tanke på å gjøre dem lettere forståelig, mer anvendlige og vi har prøvd å redusere omfanget ved å fjerne tekst som har fremstått som råd til hvordan og hva de enkelte møter og organer bør foreta seg. Det siste mener vi bør tas inn i Venstres organisasjonshåndbok.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Last ned: Vedtektskomiteens innstilling til nye vedtekter for Venstre.

Vedtektskomiteen har på enkelte punkter ikke kommet til enighet, og det foreligger dermed noen dissenser i vedtektsendringsforslaget. Dissensene går på:
Hvorvidt vedtektene skal ha et punkt om likestilling eller ikke
Tidspunkter for avholdelse av nominasjonsmøter i fylkeslagene: november eller februar
Om ny eller avgått fylkesleder skal møte i landsstyret i perioden mellom fylkesårsmøtet er avholdt og frem til landsmøtet

Siden forslag til vedtektsendringer trenger 2/3 flertall for å bli vedtatt, ligger eksisterende vedtekter til grunn for behandlingen. I det nedenstående har vi derfor satt opp de eksisterende vedtektene i venstre kolonne, mens forslag til vedtektsendringer er satt opp i høyre kolonne.

Forslaget til vedtektsendringer sendes med dette til behandling i partiet og frist for å komme med endringsforslag er satt til 1. mars 2010. Deretter vil landsstyret på sitt møte 6. – 7. mars behandle og avgi sin innstilling overfor landsmøtet.

Endelig behandling og vedtak vil skje på Venstre landsmøte i Sarpsborg 16. – 18. april 2010.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**