Nok ei salve mot bonden

Venstremedlem i Balsfjord Øystein Bruvoll undres i et leserinnlegg over at Senterpartiet er med på å stikke kjepper i hjulene for bønder og småbrukere. De fratas nå retten til sprengningssertifikat.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Nå har Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og Justis- og politidepartementet bestemt at bøndenes sprengningsertifikater skal inndras. Igjen tilpasser vi oss EU-regler før EU-landene gjør det sjøl og uten at det finnes noen god grunn til det. Det er nemlig ikke påvist en eneste ulykke med disse sertifikatene i Norge.

Stadig flere bruk legges ned her i landet fordi det er for dyrt å drive. Arbeidskraft er dyrt å holde og enda dyrere å kjøpe hos spesialister og konsulenter. Derfor er bondens allsidighet en svært viktig kapital. Uten sertifikat er bonden henvist til entreprenører for å få utført de enkleste sprengningsoperasjoner for grøfting, nybrott og lignende. Hvis angsten skulle være at man ikke vet hvor sprengstoffet befinner seg, vil jeg bare minne om at det er langt lettere å finne registrerte bønder og småbrukere enn å finne våpenholdere her i landet, og det blir stadig færre som driver gård her i landet, ikke minst etter dette.

Det er underlig at Senterpartiet sitter i ei regjering som kommer med slike grensesprengende forslag for å få avviklet jordbruket her på berget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**