Sier nei til Venstres lobbyregister

Det er nå klart at Stortingets presidentskap sier nei til et forslag fra Venstre om at lobbyister skal registrere seg på når de går i møter med politikere på Stortinget eller i regjeringen. – Da Bjarne Håkon Hanssen-debatten pågikk, var mange bekymret og ville stramme inn. Nå er alt tydeligvis glemt, uttaler Venstres parlamentariske leder Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Hun er imidlertid sikker på å vinne fram med saken før eller siden, og vil ikke gi seg før hun har fått flertall for forslaget.

Venstre vil ha mer åpenhet om lobbyisme i Norge

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

– Lobbyvirksomheten har utviklet seg til å bli mer profesjonell med årene. Større åpenhet rundt denne virksomheten vil bidra til at borgerne får bedre innsyn i viktige deler av den politiske beslutningsprosessen. Det vil bidra til økt tillit til at politiske beslutninger tas på rett grunnlag, uttaler Venstres Trine Skei Grande.

– Ordninger for registrering av lobbyvirksomhet er vanlig i en rekke andre land. EU-parlamentet, Tyskland, Canada og den amerikanske Kongressen har systemer for dette. I Storbritannia har en komité i Underhuset krevd at et lobbyregister nå innføres, påpeker hun.

Lobbyist fornøyd
Tidligere Arbeiderparti statsråd og lobbyist Kjell Opseth sier til VG i dag at han synes presidentskapet har truffet en klok beslutning.

Venstres lobbyforslag:
Venstres ordning med et lobbyregister skal gjelde for aktører som opptrer på vegne av seg selv eller andre for å påvirke saker til behandling i disse organer. De konkrete forslagene er som følger:

1. Det utarbeides forslag til en registreringsordning for dem som oppsøker Stortinget på vegne av seg selv eller andre for å påvirke Stortinget i saker som er til behandling.
2. Stortinget ber Regjeringen utarbeide en registreringsordning for dem som oppsøker den politiske ledelsen i departementene eller på Statsministerens kontor på vegne av seg selv eller andre for å påvirke Regjeringen i saker som er til behandling.

Les: Venstres forslag om lobbyregister
Se TV2.no: Venstre vil ha lobbyregister