Ny Glommakrysning for RV22 kan bli realitet

Venstre, med stortingsrepresentant Borghild Tenden i spissen, har gjennom snart tre kommunestyre- og fylkestingsperioder prøvd å argumentere for utvidelse av RV22 mellom Lillestrøm og Hovinhøgda, samt ny krysning av Glomma for å spare bomiljøet. Det hele startet forsommeren 1999, i en tid de fleste av de øvrige lokale partigruppene ville bygge en støyende firefelts motorvei fra Lillestrøm til østsiden av Glomma i eksisterende trase, uten å ofre de etablerte bomiljøene en eneste tanke. Nå er utvidelsen fra Lillestrøm til Hovinhøgda under planlegging, og Venstre er fornøyd med at Sverre Myrli (Ap) støtter opp om bompengefinansiering av ny bru over Glomma, nord for Fetsund.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Av: H. Libak

Fet Venstre tok i 1999 til orde for ny bru mellom Faldalen og Roven, og har hele tiden sett det som en nødvendighet at alle nye vegprosjekter realiseres gjennom en finansiell deling mellom Staten, fylker og brukerne. Med en slik deling kan nemlig ny bru realiseres i løpet av 5 til 6 år.

Borghild Tenden

Foto: Ingvild Boe Hornburg

Fet Venstre er derfor glad for at Sverre Myrli i dagens utgave av Romerikes Blad formidlet at hans parti vil støtte opp om bompengefinansiering av ny bru, slik Venstres lokallag og Stortingsrepresentant Borghild Tenden fra Akershus har talt varmt for i årevis.

Les mer om Venstres forslag her

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**