Åpenhet og etikk

Randaberg kommune har fått merknader fra IKS-revisjon som anbefaler diverse tiltak. Kritikken er i samsvar med Venstres tidligere kritikk og forslag til kommunestyret: mer åpenhet, bedre vern for varsling og bedre kontroll for å unngå misligheter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Et enstemmig kommunestyre anbefalte en rekke tiltak, blant annet: synliggjøre etiske retningslinjer, bedre opplæring, ivareta varslernes behov for konfidensialitet, legge til rette for en åpen og kritisk holdning omkring de ulike tjenestetilbud. Organisasjonskulturen er for mye et lukket system.

Et enstemmig kommunestyre innvilget søknaden fullt ut for Tennisklubben og bevilget ekstraordinært kr 600.000 til nyanlegg. Vedtaket satt langt inn hos Ap og KrF som i formannskapet gikk inn for kr 450.000, men som i kommunestyret bøyde seg for det tunge mindretallet som fikk til et enstemmig vedtak.

Randaberg Venstre har i likhet med Ap og Sp anbefalt overfor Konseptutvalget at man i første omgang på kort sikt prioriterer såkalt bussbane. Man argumenterte her for den lavere kostnad og mulighetene for en raskere utbygging for Randabergs del. På lang sikt ønsker man bybane, noe Høyre og KrF ønsket på kort sikt. Frp ønsket raskere veiutbygging for biltrafikken.

Venstre har i likhet med Frp, Sp, Høyre og en representant fra Ap (Gunnar Hiim) fått knappest mulig flertall i kommunestyret for søknadene fra Viste Strandhotell og Gårdstunet: Prøveordning fram til 2012 med uteskjenking på anmerket sted hele året.

Kommunen har vedtatt (mot Frps stemmer) å bli såkalt miljøfyrtårn. Det betyr at de ulike virksomhetene skal sertifiseres ut fra miljøfaglig kunnskap. Venstre argumenterte for at dette ville være positivt i den grønne landsbyen, og fulgte opp med et gammelt Venstre-forslag: Kommunen ansetter miljøvernleder. Venstre ønsker ikke at kommunen skal kunne slå seg på brystet og sertifisere seg selv av folk uten faglig kompetanse. Aktuelt med interkommunalt samarbeid.

Venstre kom i mindretall, sammen med Frp og Høyre, for at godkjente boenheter skal ha hver sine bunnfradrag på kr 400.000. Dette er i samsvar med kommunens skattetakstnemnd som har omsendt til innbyggerne sin definisjon på boenhet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**